دریافت خسارت

آیا قبل از رای شورای حل اختلاف میتوان خودرو را تعمیر کرد؟

پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف در شکایت از راننده مقصر به چه صورت است؟ نحوه و مراحل پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف چیست؟ برای انجام این کار چقدر مهلت دارم؟ این مطلب را بخوانید تا جواب این پرسش‌ها و سوالات مرتبط را پیدا کنید.

تقریبا هیچ فردی را پیدا نمی‌کنید که در طول دوره رانندگی تصادف نکرده باشد. تصادف‌های رانندگی گاهی اوقات بسیار سهمگین بوده و با زیان‌های جانی و جسمی همراه هستند. اما اگر شانس بیاورید فقط متحمل خسارت‌های مالی می‌شوید. براساس قوانین، جبران هر خسارتی که طی تصادف به شما وارد می‌شود برعهده راننده مقصر خواهد بود. اما تعیین مقصر و تشخیص میزان خسارت از وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی و کارشناسان رسمی است. متاسفانه در مواردی، راننده مقصر زیر بار پرداخت خسارت نمی‌رود. در این‌صورت، بسته به میزان ضرر و زیان مالی لازم است به شورای حل اختلاف یا دادگاه‌های حقوقی مراجعه کنید. در این مقاله از بیمیتو، قصد داریم درباره پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف در شکایت از راننده مقصر صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات‌تان را در این زمینه کامل کنید.

پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف در شکایت از راننده مقصر

اگر خدای نکرده با ماشین دیگری تصادف کنید و بدون وارد شدن صدمات جسمی و جانی، خودروی شما آسیب ببیند لازم است راننده مقصر هزینه‌های مربوط به تعمیر آن را عهده‌دار شود. حالا اگر هر دوی شما درباره تعیین مقصر توافق داشته و راننده مقصر بیمه بدنه داشته باشد، به‌سادگی می‌توانید با همراهی یکدیگر به شرکت بیمه مراجعه کرده و با ارائه مدارک شناسایی و گزارش پلیس مراحل دریافت خسارت را پشت سر بگذارید.

اما مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که طرفین بر سر تعیین مقصر به توافق نرسند و راننده مقصر درباره مراجعه به بیمه و پرداخت غرامت با شما همکاری نکند. این‌جاست که شما به‌عنوان فرد خسارت دیده باید از طرف مقابل شکایت کنید. براساس قوانین بیمه در سال ۱۴۰۲، برای شکایت در زمینه خسارت‌های مالی کم‌تر از ۳۰ میلیون تومان باید به شورای حل اختلاف و برای ثبت شکایات مربوط به خسارت‌های مالی بیش از ۳۰ میلیون تومان باید به دادگاه حقوقی مراجعه کنید. یادتان باشد، در هر دو صورت لازم است کروکی تصادف و گزارش پلیس را به‌همراه داشته باشید.

نحوه و مراحل پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف

  • ابتدا باید برای ارائه دادخواستی مبنی بر مطالبه غرامت کم‌تر از ۳۰ میلیون تومان به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست‌تان را تنظیم کنید. این دادخواست از طریق دفتر قضایی مربوطه برای شورای حل اختلاف صلاحیت‌دار ارسال خواهد شد.
  • پس از دریافت دادخواست، شورای حل اختلاف آن را به یکی از شعبه‌های خود ارجاع می‌دهد. در این مرحله، پیامکی مبنی بر تعیین وقت رسیدگی برای شما ارسال می‌شود.
  • در زمان تعیین شده، شما با همراه داشتن مدارک شناسایی، نظریه کارشناس، کروکی و گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی باید به شعبه مربوطه شورای حل اختلاف مراجعه کرده و در جلسه دادرسی حاضر شوید.
  • در طی این جلسه، شعبه مربوطه با استناد به پرونده و مدارک ارائه شده به شکایت شما رسیدگی خواهد کرد. در صورت قانونی و موجه بودن ادعای شما، شعبه شورای حل اختلاف رای خود را مبنی بر مقصر شناختن طرف مقابل و لزوم پرداخت غرامت تعیین شده صادر خواهد کرد.
  • براساس قوانین، راننده مقصر ۲۰ روز فرصت دارد که در رابطه با رای صادر شده توسط شورای حل اختلاف درخواست تجدید نظر کند. توجه داشته باشید، درخواست تجدید نظر در دادگاه حقوقی قابل بررسی خواهد بود. در نهایت، رای دادگاه تعیین کننده بوده و فارغ از تایید یا نقض رای شورای حل اختلاف قطعی و لازم‌الاجرا خواهد بود.

مهلت پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف

مهلت پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف
مهلت پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف دارای محدودیت زمانی خاصی نیست؛ اما بهتر است هر چه زودتر انجام گیرد.

در صورت وارد شدن خسارت مالی کم‌تر از ۳۰ میلیون تومان بدون آسیب‌های جانی و جسمی، پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف در شکایت از راننده مقصر محدودیت زمانی ندارد. با این حال، بهترین زمان شکایت از راننده مقصر، بلافاصله پس از تصادف یا حداکثر ۵ روز بعد از آن است. یادتان باشد، در تصادفاتی که با زیان‌های جسمی یا جانی همراه هستند روند ثبت شکایت باید بلافاصله پس از بروز حادثه انجام گرفته و پرونده در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیگیری شود.

همان‌طور که می‌دانید، اگر راننده مقصر بیمه بدنه داشته باشد می‌تواند مبلغ غرامت و همچنین، خسارات وارده به ماشین خودش را از شرکت بیمه دریافت کند. این امر مستلزم ارائه گزارش پلیس و کروکی درست پس از حادثه یا با فاصله زمانی منطقی و کوتاه است. در صورت تاخیر، به‌دلیل حساسیت‌هایی که در تهیه گزارش بیمه بدنه وجود دارد، ممکن است شرکت بیمه از پرداخت مبلغ شانه خالی کند.

آیا قبل از رای شورای حل اختلاف میتوان خودرو را تعمیر کرد؟

تا این‌جا اطلاعات‌تان را درباره پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف در شکایت از راننده مقصر تکمیل کردید. حالا، ممکن است بپرسید: «آیا قبل از رای شورای حل اختلاف میتوان خودرو را تعمیر کرد؟» در پاسخ باید گفت، چنان‌چه درخواست صدور قرار تامین دلیل را به شورای حل اختلاف ارائه کرده و کارشناس رسمی دادگستری منتخب شورا از نقاط آسیب دیده خودرو بازدید به‌عمل آورده باشد؛ و چنان‌چه کارشناس رسمی مربوطه قطعات آسیب‌دیده و میزان خسارت را ارزیابی و تعیین کرده باشد قبل از رای نهایی می‌توانید ماشین‌تان را تعمیر کنید. در صورت اعتراض راننده مقصر، هیئتی متشکل از ۳ کارشناس به پرونده موجود و اعتراض طرف مقابل رسیدگی کرده و براساس مستندات ارائه شده نظر کارشناسی خود را ابلاغ خواهند کرد.

سوالات متداول

در صورت متواری شدن راننده مقصر در شرایط تصادف منجر به خسارت مالی زیر ۳۰ میلیون تومان چه باید کرد؟

در چنین شرایطی، با در دست داشتن گزارش پلیس و مشخصات راننده مقصر لازم است شکایت‌تان را در شورای حل اختلاف ثبت کنید. با وجود حاضر نبودن طرف مقابل، این شورا به صورت غیابی درباره خسارت وارده و افت قیمت ماشین شما نظر داده و رای خود را صادر خواهد کرد. اگر رای شورا به نفع شما بوده و نظریه کارشناس هم در پرونده منعکس شده باشد با تایید شورا می‌توانید خودروی خود را تعمیر کنید.

آیا امکان اعتراض به کروکی ارائه شده توسط پلیس وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید در شورای حل اختلاف طرح دعوی کرده و درخواست تشکیل هیئت ۳ نفره و رسیدگی توسط آن‌ها را ارائه دهید. اگر مدارکی در دست راننده طرف مقابل دارید، موضوع دادخواست شما  باید «الزام به استرداد مدارک شناسایی و خودرو» باشد.

آیا پس از اعلام رای نهایی دادگاه، راننده مقصر می‌تواند نسبت به کروکی تصادف اعتراض کند؟

بله. طرفین دعوی در هر یک از مراحل رسیدگی به پرونده و حتی پس از صدور رای دادگاه (قبل از قطعیت) حق اعتراض دارند.

در صورت تصادف از پشت با خودرویی که حق تقدم را رعایت نکرده آیا می‌توان نسبت به کروکی پلیس اعتراض کرد؟

بله. حق اعتراض همیشه برای طرفین محفوظ خواهد بود. اما اگر مواردی مانند سرعت غیر مجاز در پرونده ثبت شده باشد احتمالا مقصر شناخته می‌شوید. در هر حال، اعلام نظر کارشناسی دقیق تنها از طریق مشاهده هر دو خودرو، لاین حرکت هر دو ماشین و زاویه برخورد آن‌ها پس از بازسازی صحنه حادثه امکان‌پذیر خواهد بود. در صورت اثبات تخطی شما از قوانین راهنمایی و رانندگی، اعتراض‌تان رد شده و صرف هزینه در این زمینه هیچ سودی برایتان نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا