اطلاعات بیمه ایبیمه تأمین اجتماعی

آیا دانشجویی که سربازی نرفته شرایط بیمه شدن از محل کارش را دارد؟

شرایط بیمه افراد بدون کارت پایان خدمت به چه صورت است؟ دانشجویی که سربازی نرفته می‌تواند از طریق محل کارش بیمه شود؟ این مطلب را بخوانید تا جواب این پرسش‌ها و برخی دیگر از سوالات مرتبط را پیدا کنید.

دانشجویان پسر قبل از اتمام تحصیلات دانشگاهی مشمول خدمت سربازی نمی‌شوند و معافیت تحصیلی دارند. افراد معاف از خدمت سربازی بدون داشتن کارت پایان خدمت می‌توانند در هر نهاد، سازمان و ارگانی مشغول به‌کار شوند. با این حال، سوال اصلی این است که با وجود مواردی که گفتیم آیا مشمول بیمه تامین اجتماعی هم می‌شوند؟ به عبارت ساده‌تر، آیا دانشجویی که سربازی نرفته شرایط بیمه شدن از محل کارش را دارد؟ با ما در بیمیتو همراه باشید تا پاسخ مناسب را دریافت کنید.

شرایط بیمه اجباری برای دانشجویان بدون کارت پایان خدمت چیست؟

شرایط بیمه اجباری برای دانشجویان بدون کارت پایان خدمت چیست؟
دانشجویان بدون کارت پایان خدمت همچنان معافیت تحصیلی دارند؛ می‌توانند استخدام شوند و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

دانشجویان تا زمانی که به تحصیل ادامه داده و از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌اند، معافیت تحصیلی دارند و مشمول سربازی نمی‌شوند. بنابراین، قوانین بیمه تامین اجتماعی شامل حال این افراد هم می‌شود. یعنی، به‌سادگی می‌توانند از طریق محل کارشان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. براساس قوانین، بیمه کردن این افراد هیچ موردی ندارد. در اصل، سازمان تامین اجتماعی برای تحت پوشش قرار دادن این افراد اصلا نیازی به کارت پایان خدمت آن‌ها ندارد. بنابراین، کارفرما بدون هرگونه نگرانی می‌توانید اسم دانشجویانی که سربازی نرفته‌اند را در لیست بیمه رد کند.

شرایط بیمه اجباری برای شاغلان مشمول و غایب از خدمت سربازی چیست؟

همان‌طور که قبلا گفتیم، نداشتن کارت پایان خدمت محدودیتی برای رد کردن بیمه نخواهد داشت. بنابراین، کارگرانی که کارت پایان خدمت ندارند می‌توانند بیمه شوند. با این حال، استخدام افراد مشمول و غایب از خدمت سربازی کاری غیر قانونی است که جریمه و مجازات‌هایی را به‌دنبال دارد. بر اساس ماده ۶۳ ، هیچ یک از سازمان‌های دولتی و موسسات و شرکت‌های غیر دولتی اجازه استخدام کردن مشمولان غایب یا فراری را ندارند.

جریمه استخدام مشمولان غایب یا فراری برای کارفرمایان غیر دولتی چیست؟

جریمه استخدام مشمولان بدون کارت پایان خدمت برای کارفرمایان غیر دولتی، برای اولین تخلف معادل هزینه یک سال یک سرباز خواهد بود. اما برای بار دوم، هزینه سالانه سه سرباز به عنوان جریمه استخدام بدون کارت پایان خدمت در نظر گرفته شده است.

شرایط بیمه اجباری برای مشمولان بیکار و غایب از خدمت سربازی چیست؟

تا مدتی قبل، بیمه بیکاری فقط به افرادی تعلق می‌گرفت که کارت پایان خدمت داشتند یا به هر دلیلی، از سربازی معاف بودند. با این حال بر اساس قوانین جدید بیمه تامین اجتماعی، افراد بدون کارت پایان خدمت، کسانی که به هر دلیلی سربازی نرفته‌اند یا حتی غایبان از خدمت سربازی هم می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. البته، این به شرطی است که فرد مورد نظر سایر شرایط دریافت بیمه بیکاری را نیز داشته باشد.

شرایط بیمه اختیاری برای مشمولان بدون کارت پایان خدمت چیست؟

مشمولان و دانشجویانی که سربازی نرفته‌اند، کارت پایان خدمت ندارند و شغل آزاد دارند یا به هر دلیلی بیمه اختیاری را ترجیح می‌دهند باید حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند. این در حالی است که برای افراد بالای ۵۰ سال، داشتن سابقه پرداخت به اندازه حق بیمه الزامی است. در غیر این‌صورت، فرد فقط با در دست داشتن اصل و کپی کارت معافیت یا کارت پایان خدمت، اصل و کپی شناسنامه  و کارت ملی و همچنین، ۴ قطعه عکس پرسنلی می‌تواند برای بیمه خویش‌فرما اقدام کند.

نداشتن کارت پایان خدمت افراد را از چه خدماتی محروم می‌کند؟

افرادی که کارت پایان خدمت ندارند نمی‌توانند در هیچ سازمان، ارگان، نهاد و شرکت دولتی و غیر دولتی استخدام شوند. یعنی، استخدام این افراد منع قانونی دارد و برای کارفرما تبعات قانونی و جریمه و مجازات به‌دنبال خواهد داشت. به‌علاوه، این افراد نمی‌توانند در انتخابات مجلس یا در هر انتخابات مهم دیگری به‌عنوان نامزد ثبت نام کنند. تا چندی پیش، شرایط برای افرادی که کارت پایان خدمت ندارند حتی از این هم دشوارتر بود. به این معنی که بدون داشتن کارت پایان خدمت نمی‌توانستند گواهینامه رانندگی دریافت کنند یا سندی را انتقال دهند. خوشبختانه در حال حاضر، این موانع برطرف شده و این افراد فقط از مواردی که گفتیم محروم می‌شوند.

سوالات متداول

بیمه افراد بدون کارت پایان خدمت با چه شرایطی انجام می‌شود؟

افرادی که کارت پایان خدمت ندارند در رابطه با بیمه هیچ مشکلی نداشته و به‌راحتی می‌توانند تحت پوشش قرار بگیرند.

شرایط جدید بیمه بیکاری تامین اجتماعی برای افراد بدون کارت پایان خدمت چیست؟

بر اساس قوانین جدید، دریافت بیمه بیکاری برای افراد بدون کارت پایان خدمت هم امکان‌پذیر است. البته، این به شرطی است که سایر شرایط دریافت بیمه بیکاری را نیز داشته باشند.

شرایط بیمه اختیاری شاغلان بدون کارت پایان خدمت چیست؟

این افراد یا باید کارت پایان خدمت‌شان را ارائه کنند یا حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا