بیمه شخص ثالث

موارد مربوط به مشکلات درست نبودن اطلاعات و صدور بیمه شخص ثالث

در هنگام صدور بیمه شخص ثالث چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید؟ در صورت درست نبودن اطلاعات وارد شده چه باید کرد؟ چه اشتباهاتی ممکن است اعتبار بیمه ثالث را زیر سوال ببرند؟ در این مقاله، به این پرسش‌ها و برخی سوالات مرتبط پاسخ خواهیم داد.

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری است که بعد از تصادف برای پرداخت خسارت‌های وارده به فریادتان می‌رسد. اما در هنگام صدور بیمه شخص ثالث، ممکن است اطلاعات شخصی یا مشخصات خودروی شما با دقت وارد نشده باشد. در این صورت، اگر به موقع متوجه نشوید ممکن است با مشکلات جدی روبه‌رو شوید. یعنی، درست زمانی که خدای نکرده تصادفی کرده باشید شاید نتوانید از تسهیلاتی استفاده کنید که این‌همه برای‌شان هزینه کرده‌اید. در این مقاله بیمیتو برایتان از اشتباهات رایجی می‌گوییم که در هنگام ثبت اطلاعات بیمه ثالث ممکن است بروز کند. درضمن، راهکارهای برطرف کردن آن‌ها را هم با شما به اشتراک می‌گذاریم.

چه اشتباهی در صدور بیمه شخص ثالث می‌تواند باعث شود که بیمه صادر شده معتبر نباشد؟

در هنگام صدور بیمه شخص ثالث و وارد کردن اطلاعات مربوط به آن هم درست مانند هر موقعیت دیگری ممکن است اشتباهاتی پیش بیاید. بعضی از این اشتباهات به اندازه‌ای اهمیت دارند که می‌توانند اعتبار بیمه صادره را زیر سوال ببرند. خبر خوب این است که تشخیص خطاها و اقدام به موقع برای رفع آن‌ها می‌تواند از عواقب ناگوار جلوگیری کند. از پرتکرارترین اشتباهات پیش آمده در این زمینه می‌توان موارد زیر را برشمرد:

اشتباه در ثبت اطلاعات شخصی بیمه‌گذار

ثبت نادرست اطلاعات فردی بیمه‌گذار اعم از نام، نام خانوادگی، نشانی، شماره تماس و کد ملی هیچ‌گونه خدشه‌ای به اعتبار بیمه نامه شخص ثالث وارد نخواهد کرد. در این شرایط، شرکت بیمه تعهدات خود را درخصوص وسلیه نقلیه ثبت شده انجام خواهد داد. با این حال، لازم است با شرکت بیمه تماس بگیرید و درخواست ثبت الحاقیه اصلاحی در زمینه تغییر اطلاعات شخصی‌تان را مطرح کنید. با انجام این کار از باطل شدن قرارداد بیمه جلوگیری خواهید کرد.

اشتباه در ثبت مشخصات خودرو

به‌محض آگاهی از درج نادرست مشخصات خودرو لازم است به شرکت بیمه طرف قرارداد درخواست بدهید که بیمه‌نامه را تغییر دهند. برای مثال، ممکن است پلاک خودرو از روی بیمه‌نامه قبلی به نام مالک پیشین ثبت شده باشد. خبر خوب این است که در قانون جدید امکان انتقال وجود دارد. یعنی، کافی است درخواست‌تان را به‌همراه اطلاعات درست و مدارک مورد نیاز برای شرکت بیمه ارسال کنید تا نسبت به تصحیح اشتباهات و صدور الحاقیه اصلاحی اقدام کنند.

منظور از الحاقیه بیمه چیست؟ برای کدام بیمه‌ها و در چه مواقعی کاربرد دارد؟

الحاقیه بیمه یک سند مکمل است که برای تصحیح و تغییر موارد درج شده در بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش‌سوزی، بیمه مسافرتی و بیمه مسئولیت پزشکان صادر می‌شود. این سند با توافق بیمه‌گذار و بیمه‌گر تنظیم شده و تغییرات و اصلاحاتی را شامل می‌شود که نهایتا در بیمه‌نامه اعمال شده‌اند. دلیل‌اش هم این است که گاهی اوقات، لازم است برخی از اطلاعات و شرایط درج شده در بیمه‌نامه عوض شده و بعضی از پوشش‌ها و تعهدات به آن اضافه شوند. در این صورت، برایتان الحاقیه صادر خواهد شد. الحاقیه بیمه شخص ثالث انواع گوناگونی دارد که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الحاقیه تغییر مالکیت

الحاقیه انتقال یا حذف تخفیفات بیمه شخص ثالث

الحاقیه تغییر اطلاعات وسیله نقلیه و مالک

الحاقیه پوشش اضافی

اشتباه در هنگام صدور تخفیفات بیمه ثالث چه عواقبی دارد؟

در هنگام صدور بیمه شخص ثالث ممکن است درصد تخفیف اختصاص داده شده برای شما به‌عنوان بیمه‌گذار کم‌تر از میزان واقعی ثبت شود. اگر شما یا بیمه‌گر متوجه این اشتباه نشوید ممکن است تا چند سال ناچار به پرداخت حق بیمه بیش‌تری شوید. در صورت بروز خسارت، پرداخت این حق بیمه اشتباهی تاثیری در میزان پرداخت شرکت بیمه نخواهد داشت. یعنی با این‌که برای مدت طولانی سهم بیش‌تری را پرداخت کرده‌اید، در موقع نیاز رقمی را دریافت می‌کنید که به‌طور قانونی و براساس مفاد قرارداد با بیمه‌گر بر سر آن توافق کرده‌اید. به همین دلیل، به‌محض این‌که بیمه‌گر، نماینده شرکت بیمه یا خود شما متوجه این اشتباه شدید بلافاصله باید نسبت به صدور الحاقیه برگشتی حق بیمه و افزایش میزان تخفیف اقدام کنید.

در صورت اشتباه در ثبت اطلاعات در بیمه شخص ثالث چه کارهایی باید انجام دهیم؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، گاهی اوقات در هنگام صدور بیمه شخص ثالث ممکن است اطلاعات شخصی یا قیمت و مشخصات خودروی شما به اشتباه درج شده باشد. نگران نباشید! چراکه بیمه‌نامه هم درست مانند دیگر قراردادهای حقوقی می‌تواند اصلاح و تصحیح شود. برای این منظور، لازم است فورا با شرکت بیمه طرف قرارداد تماس بگیرید و درخواست الحاقیه اصلاحی دهید.

 سوالات متداول

۱. بعد از صدور بیمه شخص ثالث اگر خودرویی فروخته شود و مالکیت آن تغییر کند چه باید کرد؟

در چنین شرایطی لازم است الحاقیه تغییر مالکیت برایتان صادر شود. برای این منظور، لازم است تصویر برگ سبز خودرو را برای بیمه‌گر ارسال کنید تا تاریخ آن را بررسی کرده و مراحل بعدی را برایتان تشریح کند.

۲. در صورت بالا رفتن قیمت خودرو چه بر سر بیمه شخص ثالث می‌آید؟ آیا باید تغییر کند؟

بله. با توجه به وجود تورم، قیمت خودروی شما هم درست مانند دیگر کالاها روز به روز بیش‌تر می‌شود. بنابراین در هنگام تصادف، نرخ خسارت‌ها و زیان‌های احتمالی هم افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از ضررهای احتمالی، لازم است هر چه زودتر برایتان الحاقیه افزایش تعهد مالی صادر شود. به این ترتیب، مبلغ پوشش بیمه‌نامه شما بیش‌تر خواهد شد.

۳. در صورت درج اشتباه شماره تلفن همراه مالک خودرو آیا بیمه شخص ثالث نامعتبر خواهد بود؟

خیر. کافی است به‌محض آگاهی با شرکت بیمه طرف قرارداد تماس بگیرید و برای رفع اشتباه درخواست دهید. بیمه‌گر با صادر کردن الحاقیه اصلاحی این مشکل را برطرف خواهد کرد.

۴. صدرو الحاقیه و برطرف شدن اشتباهات بیمه‌نامه چقدر طول می‌کشد؟

صدور الحاقیه و رفع اشتباهات بیمه‌نامه به زمان و نوع ثبت درخواست بستگی دارد و ممکن است نیاز به بررسی بیش‌تر داشته باشد و چندین روز طول بکشد. در واقع، برای این موضوع نمی‌توان زمان دقیقی را تعیین کرد. با این حال، دستورات لازم معمولا در همان روز اول صادر می‌شوند.

۵. آیا سقف پوشش جانی و مالی بیه شخص ثالث در همه شرکت‌های بیمه مشابه است؟

سقف پوشش جانی بیمه شخص ثالث هر ساله براساس نرخ دیه همان سال تعیین می‌شود و در همه شرکت‌های بیمه مشابه است. اما سقف مالی بیمه شخص ثالث برحسب نوع درخواست بیمه شونده و توانایی اقتصادی شرکت بیمه طرف قرارداد می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از صدور بیمه شخص ثالث درباره بیمه‌گر کاملا تحقیق کرده و شرکت بیمه طرف قراردادتان را با دقت بسیار زیادی انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا