بیمه بدنه

معرفی کامل پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه

پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه چیست؟ شرایط پوشش هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه چگونه است؟ پوشش ایاب و ذهاب چطور محاسبه می‌شود و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ در این مقاله به همه این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

اگر شما هم خودروی شخصی دارید احتمالا بیمه بدنه را ماشین‌تان خریده‌اید تا در صورت تصادف، آتش‌سوزی، سرقت و حوادث غیرمنتظره دیگر کمکتان کند. هنگام بررسی قرارداد این بیمه اختیاری ممکن است با برخی گزینه‌ها و پوشش‌های اضافی مانند ایاب و ذهاب بیمه بدنه روبه‌رو شوید. این‌جاست که پرسش‌های مختلفی برایتان پیش می‌آید. مثلا،ممکن است بپرسید که پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه چیست؟ شرایط پوشش هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه چگونه است؟ چگونه از پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه استفاده کنیم؟ در این مقاله بیمیتو با ما همراه باشید تا درباره این پوشش اضافی بیمه بدنه بیش‌تر بدانید.

هزینه ایاب و ذهاب چیست؟

پیش از آن‌که بگوییم پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه چیست، لازم است شما را با مفهوم هزینه ایاب و ذهاب آشنا کنیم. ایاب و ذهاب یک ترکیب عربی است که از زمان‌های قدیم در زبان فارسی هم کاربرد داشته و زیاد به گوش می‌خورد. این عبارت عربی به معنای «رفت و آمد» است. هزینه ایاب و ذهاب هم عبارت از مخارجی است که برای رفت و برگشت بین دو نقطه مشخص پرداخت می‌کنید. به‌عنوان مثال، هر روز برای این‌که از منزل به محل کار بروید ناچارید مبلغی را خرج کنید. این مبلغ هزینه ایاب و ذهاب نام دارد.

پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه چیست؟

حالا نوبت به این می‌رسد که ببینید پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه چیست؟ بیمه بدنه یک بیمه اختیاری است که برای جبران خسارات مالی ناشی از سرقت، سقوط، تصادف، آتش‌سوزی و واژگونی خودرو راه‌اندازی شده است. به شرط تمایل بیمه‌گذار، این بیمه برخی موارد اضافی را هم پوشش می‌دهد. یکی از این موارد، پوشش ایاب و ذهاب است.

فرض کنید خدای نکرده خودروی شما به واسطه آسیب‌های ناشی از اتفاقات غیرمنتظره‌ای که پیش‌تر گفتیم برای مدتی در تعمیرگاه باشد. در این مدت، به‌جای رفت و آمد با خودروی شخصی مجبورید از وسایل نقلیه عمومی یا اسنپ و تپسی استفاده کنید. طبیعتا، انجام این کار هزینه قابل توجهی را به شما تحمیل خواهد کرد.

اما اگر در زمان امضای قرارداد بیمه بدنه، پوشش هزینه ایاب و ذهاب را هم انتخاب کنید، مبلغ اندکی به حق بیمه بدنه خودروی شما اضافه می‌شود. به این ترتیب، با پرداخت این مبلغ در صورت بروز حادثه می‌توانید حداقل بخشی از هزینه‌های سرسام‌آور تردد بدون خودروی شخصی را از شرکت بیمه دریافت کنید.

شرایط پوشش هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه چگونه است؟

استفاده از هر بیمه‌ای تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است. پوشش‌های اضافی بیمه بدنه هم از این قاعده مستثنا نیستند. در ادامه، شرایط پوشش هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه را برایتان بازگو می‌کنیم:

  • استفاده نکردن از خودروی شخصی باید به دلیل بروز یکی از خساراتی باشد که در قرارداد بیمه بدنه وجود دارد و شرکت بیمه متعهد به پرداخت آن شده است.
  • هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه حداکثر ۳۰ روز در سال را پوشش می‌دهد.
  • مدت زمان استفاده نکردن از خودرو در صورت بروز حادثه به‌وسیله کارشناس شرکت بیمه تعیین می‌شود.

محاسبه هزینه ایاب و ذهاب

تا این‌جا برایتان گفتیم که پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه چیست و استفاده از آن چه شرایطی دارد؟ اکنون وقت آن است که اطلاعات خود را درباره نحوه محاسبه این پوشش اضافی بیمه بدنه کامل کنید. محاسبه هزینه ایاب و ذهاب در همه شرکت‌های بیمه به‌صورت روزانه انجام می‌گیرد و میزان پوشش آن حداکثر ۳۰ روز در سال است. با این حال، تعیین هزینه نهایی به بیمه‌گر بستگی دارد و در هر شرکتی متفاوت است. در مجموع، هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه به ۲ روش زیر محاسبه می‌شود:

در روش اول، ارزش خودرو در زمان صدور بیمه توسط کارشناس شرکت بیمه تعیین و درصدی از آن (برای مثال ۰/۳ درصد) به‌عنوان هزینه ایاب و ذهاب در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، همان‌طور که پیش‌تر گفتیم تعیین هزینه نهایی به شرکت بیمه طرف قراردادتان بستگی دارد.

در روش دوم، بیمه‌گر میزان مشخص یا حداکثر میزان پرداختی توسط شرکت را تعیین می‌کند. برای مثال، متعهد می‌شود که در صورت بروز حادثه و قرارگرفتن خودرو در تعمیرگاه حداکثر برای مدت یک ماه روزانه ۶۰ هزار تومان به شما بابت هزینه ایاب و ذهاب بپردازد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، تعداد روزهای پوشش ایاب و ذهاب هم توسط ارزیاب بیمه تعیین می‌شود.

نکته

برخی از شرکت‌های بیمه با در نظر گرفتن چند روز به‌عنوان فرانشیز، هزینه کل ۳۰ روز را به شما پرداخت نمی‌کنند. خوب است بدانید، فرانشیز در صنعت بیمه عبارت از درصدی از خسارت ایجاد شده است که پرداخت آن برعهده خود بیمه‌گذار بوده و بیمه‌گر متعهد به پرداخت آن نخواهد بود.

چگونه از پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه استفاده کنیم؟

برای استفاده از پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه لازم است با مفهوم خسارت کلی و خسارت جزیی آشنا شوید. دلیل‌اش هم این است که نوع و میزان خسارت در تعیین مبلغ و نحوه استفاده از این پوشش تاثیرگذار خواهد بود.

چگونه از پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه استفاده کنیم؟
برای استفاده از پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه ابتدا لازم است نوع خسارت و کلی یا جزیی بودن آن مشخص شود.

خسارت کلی

منظور از خسارت کلی، مقدار ضرر و زیان جبران‌ناپذیری است که طی یک حادثه غیرمنتظره برای خودرو روی داده است. از این جمله، می‌توان به سرقت خودرو و پیدا نشدن آن طی ۶۰ روز اشاره کرد. به‌علاوه، فرض کنید خدای نکرده خودروی شما در اثر حادثه‌ای به‌شدت آسیب دیده است.

حالا تصور کنید، مجموع هزینه‌های مربوط به تعمیر و تعویض بخش‌های آسیب‌دیده و همچنین، هزینه‌های مرتبط با امداد و نجات از ۷۵ درصد قیمت روز خودرو بیش‌تر باشد؛ در این صورت، اتومبیل‌تان اصطلاحا دچار خسارت کلی شده است. در این‌جا وقتی درباره خسارت کلی صحبت می‌کنیم، ارزش معاملاتی خودرو در روز حادثه ملاک محاسبه بیمه بوده و خسارت پرداختی توسط بیمه‌گر حداکثر تا مبلغ بیمه خواهد بود.

خسارت جزیی

به‌سادگی می‌توان فهمید، کلیه خساراتی که در زیرمجموعه خسارت کلی قرار نگیرند، جزیی به حساب می‌آیند. از این جمله، می‌توان به سرقت قطعات و لوازم خودرو، هزینه ایاب و ذهاب، پاشیده شدن مواد شمیایی و اسیدی، شکستن شیشه، خسارات ناشی از سیل، آتشفشان، زلزله، خسارات ناشی از طوفان، تگرگ و گردباد و همچنین، نوسان قیمت خودرو اشاره کرد.

استفاده از پوشش ایاب و ذهاب در خسارت کلی

برای استفاده از پوشش ایاب و ذهاب در خسارت کلی، ارزش بازیافتی احتمالی و دیگر مبالغی که تحت عنوان کسورات در قرارداد بیمه مشخص شده از مبلغ خسارت کسر می‌شود. در عین حال، هزینه معمول امداد و نجات و حمل خودرو به مبلغ خسارت افزوده می‌شود. البته، این به شرطی است که مبلغ خسارت از کل مبلغ بیمه بیش‌تر نباشد.

خوب است بدانید، ارزش بازیافتی موضوع بیمه که در این‌جا خودروست به‌وسیله شرکت بیمه تعیین می‎‌شود. حالا فرض کنید که شما به‌عنوان بیمه‌گذار با ارزش تعیین‌شده موافقت نکنید؛ در این‌صورت، شرکت بیمه خودرو را به تملک خود درآورده و پس از انتقال سند، فرانشیز بیمه بدنه و دیگر موارد قانونی را با عنوان کسورات از مبلغ خسارت کسر می‌کند؛ هزینه‌های متعارف نجات و حمل را به آن می‌افزاید؛ و در نهایت، رقم به‌دست آمده را به شما پرداخت می‌کند.

توجه داشته باشید، پس از پرداخت مبلغ خسارت کلی، قرارداد شما با شرکت بیمه به پایان می‌رسد. اگر مدت قرارداد بیمه‌تان بیش‌تر از یک سال باشد، حق بیمه سال‌های بعد هم به شما بازگردانده می‌شود. در مورد سرقت خودرو، ممکن است تا یک سال پس از انتقال سند به شرکت بیمه و پرداخت خسارت کلی به بیمه‌گذار، ماشین‌تان پیدا شود. در این‌صورت، شرکت بیمه وظیفه دارد خودروی پیدا شده را با رعایت آیین‌نامه بازیافت خسارت مصوب شورای عالی بیمه بفروشد و با توجه به درصدی که از خسارت کسر کرده سهم شما را از مبلغ بازیافتی بپردازد.

پس از پرداخت خسارت کلی به شما، قرارداد بیمه تمام می‌شود. درصورتی‌که مدت قرارداد بیمه بیش از یک سال باشد، حق بیمه‌ باقی‌مانده تا تاریخ سررسید به شما بازگردانده می‌شود. اگر تا یک سال بعد از پرداخت خسارت کلی خودروی شما پیدا شود، شرکت بیمه موظف است آن را بفروشد و با توجه به درصد کسر شده از خسارت، سهم شما را از مبلغ دریافت‌شده بپردازد.

استفاده از پوشش ایاب ذهاب در خسارت جزیی

برای استفاده از پوشش ایاب و ذهاب در خسارت جزیی ابتدا لازم است استهلاک و فرانشیز بیمه بدنه از مبلغ خسارت کسر و هزینه مقرر امداد و حمل خودرو به این مبلغ افزوده شود. این مبلغ براساس هزینه تعمیر، دستمزد و قیمت روز لوازم و قطعات تعیین شده و پس از جمع و تفریق‌های یاد شده به شما پرداخت می‌شود.

خرید بیمه بدنه از بیمیتو

در این مطلب، برایتان گفتیم که پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه چیست؟ چگونه محاسبه می‌شود؟ و روش استفاده از آن چگونه است؟ بیمیتو با برخورداری از کارشناسان باتجربه و پشتیبانی آنلاین و همچنین، با تکیه بر مهارت تیمی حرفه‌ای نیازهای شما را به دقت شناسایی کرده و انواع بیمه از جمله بیمه بدنه را در اختیارتان می‌گذارد. امکان خرید اقساطی و آنلاین، صدور سریع بیمه‌نامه و ارائه تخفیف‌های گوناگون تنها چند نمونه از مزایای خرید بیمه بدنه از بیمیتو به حساب می‌آیند. پیشنهاد می‌کنیم همین حالا دست به‌کار شوید.

سوالات متداول

چه مواردی جزو پوشش‌های اصلی بیمه بدنه به حساب می‌آیند؟

  • حوادث کلی و جزیی
  • واژگون شدن خودرو
  • حریق ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه
  • تصادف با دیگر خودروها یا برخورد با جسم ثابت یا متحرک
  • برخورد اشیا یا خودروی در حال حرکت یا ساکن
  • سقوط خودرو
  • سرقت کلی خودرو

چه مواردی جزو پوشش‌های اضافی بیمه بدنه به حساب می‌آیند؟

  • سرقت قطعات و لوازم خودرو
  • هزینه ایاب و ذهاب
  • پاشیده شدن مواد شمیایی و اسیدی
  • شکستن شیشه
  • خسارات ناشی از سیل، آتشفشان، زلزله
  • خسارات ناشی از طوفان، تگرگ و گردباد
  • نوسان قیمت خودرو

آیا می‌توان پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو را به تنهایی خریداری کرد؟

بله. شما می‌توانید برخی از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه مانند آتش سوزی، سرقت کلی و همچنین، حادثه کلی و جزئی را به تنهایی خریداری کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا