بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

بیمه عمر با ارزش نقدی چیست؟

در سال‌های گذشته به‌دلیل سودی که برخی از بانک‌ها روی سپرده‌ها پرداخت می‌کردند، مردم سرمایه‌ی خود را در بانک ذخیره کرده و از مبلغ هنگفتی از گردش اقتصادی کشور خارج می‌شد. تورم در کشور دلایل بسیار بزرگ‌تر و زیادتری دارد اما یکی از دلایل آن، راکد ماندن پول سرمایه‌گذارها در بانک‌ها است. وقتی پول از جریان سرمایه‌گذاری خارج شود، نتیجه‌ی آن تنها تورم نیست، بلکه می‌تواند منجر به نابودی برخی کسب‌وکارها شود. بیمه عمر با ارزش نقدی می‌تواند روشی مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد چون حفظ ارزش پول در این بیمه‌ی عمر دائمی امکان‌پذیر خواهد بود. اگر می‌خواهید در بستری امن و سودده سرمایه‌گذاری کنید، بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی بهترین انتخاب است. به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ بیمیتو به بررسی این نوع بیمه‌ی عمر می‌پردازیم.

بیمه عمر با ارزش نقدی چیست؟

بیمه عمر با ارزش نقدی که به‌عنوان بیمه‌ی عمر دائمی نیز شناخته می‌شود مزایای بسیاری برای بیمه‌گذار دارد. در این بیمه، علاوه‌بر افزایش ارزش پول، بیمه‌گذار مشمول مزایای بعد از مرگ نیز خواهد شد. حفظ ارزش پول نقد در بیمه‌ی عمر تنها با خرید بیمه‌ عمر دائمی امکان‌پذیر خواهد بود.

در این بیمه‌ی عمر، بیمه‌گذار می‌تواند از ارزش نقدی بیمه‌ی خود برای دریافت وام یا حتی دریافت پول نقد برای پرداخت حق‌بیمه‌ی بیمه‌نامه خود استفاده کند. ارزش نقدی خالص این بیمه‌ی عمر در واقع همان مبلغی است که بعد از کسر کارمزد یا دیگر هزینه‌ها در طول اعتبار بیمه‌نامه، باقی‌ مانده و بیمه‌گذار یا ذینفعان می‌توانند آن را دریافت کنند.

مزایا و معایب بیمه عمر با ارزش نقدی

مانند هر روش سرمایه‌گذاری دیگری، بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری نیز مزایا و معایبی دارند. در ادامه مزایا و معایب بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی بررسی خواهد شد.

مزایای بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی

  • بیمه‌های عمر دائمی مانند بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی و بیمه‌ی تمام عمر یا بیمه‌ی جامع می‌توانند ارزش نقدی سرمایه را در طول زمان، انباشته کنند.
  • بیمه‌گذار در بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی می‌تواند روی سرمایه‌ یا اندوخته‌ی خود وام دریافت کند.
  • بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی برخلاف بیمه‌های عمر مدت‌دار، پس از چند سال، منقضی نخواهند شد.
  • بیمه‌گذار می‌تواند پول نقد را از بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی خود برداشت کند.
  • مالیات بر درآمد وجوه در بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی تا زمان برداشت پول نقد از بیمه‌نامه و توزیع مزایای آن به‌تعویق خواهد افتاد.
  • از ارزش نقدی این بیمه‌ی عمر می‌توان برای پرداخت حق‌بیمه در بیمه‌نامه استفاده کرد. بنابراین در صورت وجود مبلغ کافی در بیمه‌‌ی عمر با ارزش نقدی، بیمه‌گذار می‌تواند به‌جای پرداخت حق‌بیمه، آن را از حساب ارزش نقدی خود پرداخت کند.

معایب بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی

  • یکی از معایب بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی، گران‌تر بودن آن در مقایسه با بیمه‌ی عمر مدت‌دار است.
  • برداشت پول نقد از روی بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی باعث می‌شود مزایای بعد از مرگ این نوع بیمه برای بیمه‌گذار کاهش پیدا کند.
  • پس از توزیع مزایای بیمه‌نامه، درآمد حاصل از آن مطابق با نرخ مالیات استاندارد محاسبه شده و بیمه‌گذار مشمول مالیات خواهد شد.
  • باقی‌مانده‌ی اصل وام دریافتی روی بیمه‌نامه‌ی عمر با ارزش نقدی در صورت فوت بیمه‌گذار قبل از بازپرداخت کامل وام باعث کاهش مزایای پس از فوت به میزان باقی‌مانده‌ی وام خواهد شد.

اهمیت خرید بیمه عمر با ارزش نقدی

برای افرادی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بستری امن هستند و می‌خواهند بدون دردسرهای بانک‌ها، روی اندوخته‌ی خود وام دریافت کنند، بهترین انتخاب بیمه‌ عمر با ارزش نقدی است. بخشی از پرداختی به‌عنوان حق‌بیمه، صرف پس‌انداز خواهد شد بنابراین حق‌بیمه در بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی بیشتر از انواع دیگر بیمه‌های عمر است.

در کنار تمام مزایایی که این نوع بیمه‌ی عمر دارد، می‌توان گفت که تاثیر آن در گردش اقتصاد، به‌جریان افتادن سرمایه‌های مالی افراد، امکان دریافت وام و بسیاری مزایای دیگر، وقتی به‌صورت مرتب حق‌بیمه‌ی ماهانه را پرداخت می‌کنید، هر ماه 1% از مبلغ پرداختی به ارزش نقدی بیمه‌نامه اضافه می‌شود. با گذشت زمان، همین 1 درصدها باعث افزایش ارزش پول نقد در بیمه‌نامه خواهند شد.

شرکت‌های بیمه‌ی عمر، حق‌بیمه‌ای که پرداخت می‌کنید را در بستری امن و مطمئن سرمایه‌گذاری می‌کنند. هم‌زمان با اینکه حق‌بیمه پرداخت کرده و سود بیشتری دریافت می‌کنید، ارزش پول نقدی که در بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی دارید نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین خرید این نوع بیمه‌ی عمر یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سودده برای هر فردی است.

برداشت وجه نقد از بیمه عمر

ارزش نقدی قابل دریافت در بیمه عمر با ارزش نقدی، مبلغی است که بیمه‌گذار یا صاحب قرارداد دریافت مستمری تصمیم می‌گیرد به طرح بازنشستگی خود خاتمه دهد. این ارزش نقدی در واقع میزان سرمایه‌ی بیمه‌گذار در طرح بیمه‌ای است و توسط شرکت بیمه‌گر پرداخت خواهد شد. لازم است بدانید که تمام طرح‌های بیمه‌ی عمر، حساب‌های ارزش نقدی را به بیمه‌گذارها ارائه نمی‌کنند.

امکان برداشت وجه نقد از بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی فراهم شده است، اما برداشت هر وجهی منجر به کاهش مزایای فوت بیمه‌گذار خواهد شد. اگر بیمه‌گذار تمامی ارزش بیمه‌نامه را برداشت کند، بیمه‌نامه خاتمه پیدا می‌کند.

برداشت وجه نقد از بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی دارای مزیت مالیاتی خواهد بود، زیرا اداره مالیات کشور، برداشت‌های نقدی را به‌منزله‌ی بازده‌ حق‌بیمه‌ای در نظر می‌گیرد. بنابراین می‌توانید وجه نقد را بدون پرداخت مالیات از بیمه‌ی خود برداشت کنید.

لازم است بدانید که سود حاصل از سود توزیعی، مشمول مالیات می‌شود. اما تا زمانی‌که تمامی حق‌بیمه‌ی خود را برداشت نکرده‌ باشید، مالیات به آن تعلق نخواهد گرفت.

نکات بیمه عمر با ارزش نقدی

در بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی، وقتی بیمه‌گذار ماهانه مبلغی را به‌عنوان حق‌بیمه پرداخت می‌کند، هر ماه 1% از حق‌بیمه‌ی پرداختی به ارزش نقدی بیمه‌نامه اضافه می‌شود. بنابراین با گذشت زمان و پرداخت حق‌بیمه‌، ارزش پول نقد بیمه‌گذار در بیمه‌نامه افزایش پیدا می‌کند. بیمه‌ی عمر، ارزش پول نقد را بر اساس نرخ بهره‌ی فعلی حساب می‌کند.

نکته‌ی مهم اینجاست که در سال‌های اولیه‌ی خرید بیمه‌ی عمر، بخش بزرگی از حق‌بیمه‌ی پرداختی بیمه‌گذار، سرمایه‌گذاری خواهد شد و در نهایت نیز به حساب ارزش پول نقد او اختصاص پیدا می‌کند. بنابراین ارزش نقدی در بیمه‌ عمر با ارزش نقدی می‌تواند در همان سال‌های اولیه به سرعت رشد کند. در سال‌های بعد، تجمع ارزش نقدی با افزایش سن بیمه‌گذار کاهش می‌یابد و در نتیجه بخش بیشتری از حق‌بیمه‌ی پرداختی به‌عنوان هزینه‌ی شرکت بیمه اعمال خواهد شد.

بنابراین با گذشت چند سال و افزایش سن بیمه‌گذار، مقدار سود پول نقد در فرایند سرمایه‌گذاری، از سال‌های ابتدایی سرمایه‌گذاری کمتر خواهد شد. در این شرایط، بیمه‌گذار ملزم به پرداخت حق‌بیمه‌ی بیشتری خواهد بود چون هر سال با افزایش سن بیمه‌گذار، هزینه‌ی بیمه‌ی عمر برای شرکت بیمه‌گر بیشتر خواهد شد. به‌همین‌دلیل، هر چقدر سن بیمه‌گذار بیشتر باشد، هزینه خرید بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی نیز بیشتر می‌شود.

بیمه عمر با ارزش نقدی از بیمیتو

بیمه‌ی عمر یکی از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است که مزایای بسیاری برای بیمه‌شده‌ها دارد. یکی از بیمه‌های عمر دائم با‌عنوان بیمه عمر با ارزش نقدی شرایطی را فراهم کرده تا با هر بار پرداخت حق‌بیمه، حداقل 1% از مبلغ پرداختی به ارزش نقدی بیمه اضافه شود. در چنین شرایطی با گذشت زمان، ارزش نقدی پول سرمایه‌گذاری شده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. باتوجه‌به مزایای قابل‌توجه بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی و افزایش حق‌بیمه‌ با افزایش سن، بهتر است همین‌حالا برای خرید آن اقدام کنید.

سوالات متداول

  1. در بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی باید حق‌بیمه را یک‌جا پرداخت کرد؟ خیر. نیازی به پرداخت حق‌بیمه به‌صورت یک‌جا نبوده و می‌توانید آن‌ را ماهانه پرداخت کنید.
  2. در بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی چطور ارزش پول نقد افزایش پیدا می‌کند؟ زمانی‌که به‌صورت مرتب حق‌بیمه‌ی ماهانه را پرداخت کنید، هر ماه، 1% از مبلغ پرداختی به ارزش نقدی بیمه اضافه می‌شود. به‌این‌ترتیب با گذشت زمان، ارزش پول نقد در بیمه‌نامه افزایش پیدا می‌کند.
  3. مزایای بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی چیست؟ دریافت وام، برداشت ارزش نقدی، معاف از مالیات تا قبل از توزیع مزایا، امکان برداشت نامحدود، امکان پرداخت حق‌بیمه با ارزش نقدی بیمه‌ی عمر و بسیاری موارد دیگر از جمله مزایای بیمه‌ی عمر با ارزش نقدی هستند.

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا