بیمه عمر و سرمایه‌گذاریدسته‌بندی نشده

معرفی کامل انواع بیمه مستمری

بیمه مستمری تضمینی چیست؟ انواع بیمه مستمری کدام است؟ در این مطلب، ضمن معرفی بیمه مستمری تضمینی از دیگر انواع بیمه مستمری هم برایتان می‌گوییم و تفاوت آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

بازنشستگی دوران عجیبی است که پس از یک عمر تلاش و فعالیت برای همه افراد در کلیه مشاغل از راه می‌رسد. درواقع، شما پس از سپری کردن سال‌هایی پرتکاپو ناگهان حرکت‌تان را در مسیر زندگی کندتر می‌کنید. بنابراین، در این دوران باید بتوانید آسایش نسبی و آرامش روحی را تجربه کنید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود از همان ابتدای جوانی به فکر تامین درآمد دوران بازنشستگی خود باشید. بیمه مستمری عمر یکی از روش‌هایی است که برای برآورده کردن این نیاز و پوشش دادن هزینه‌های زندگی در دوران کهنسالی در نظر گرفته شده است. با ما همراه باشید تا ضمن معرفی کامل انواع بیمه مستمری به معرفی بیمه مستمری تضمینی و بررسی مطالب مربوط به آن بپردازیم.

انواع بیمه مستمری

پیش از معرفی بیمه مستمری تضمینی، خوب است با انواع بیمه مستمری آشنا شوید. در مجموع، همه شرکت‌های بیمه برای پرداخت مستمری بیمه‌های عمر سه نوع خدمات مختلف را ارائه می‌کنند. این خدمات عبارتند از:

بیمه مستمری مادام‌العمر

در این نوع بیمه، شما به‌عنوان بیمه‌گزار برای بازه مشخصی که از ۱۰ تا ۳۰ سال است حق بیمه تعیین شده را پرداخت می‌کنید. با اتمام دوره تعیین شده، شما می‌توانید تا پایان عمرتان به‌صورت ماهیانه یا سالیانه مستمری بگیرید.

بیمه مستمری برای مدت مشخص

در این نوع بیمه، شما به‌عنوان بیمه‌گزار طی قراردادی با شرکت بیمه تا مدت زمان مشخصی حق بیمه خود را می‌پردازید. با پایان این دوره، بیمه‌گر موظف است مستمری شما را برای بازه تعیین شده در قرارداد بپردازد.

بیمه مستمری آنی

به موجب این بیمه، شما که در این‌جا به‌عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شوید هزینه بیمه را به‌صورت کامل و یک‌جا پرداخت می‌کنید. سپس، طبق قراری که با شرکت بیمه می‌گذارید از ماه یا سال بعد می‌توانید از مزایا و خدمات بیمه مستمری بهره‌مند شوید. این بیمه خصوصا برای افرادی مناسب است که به دلیل بالا بودن سن امکان پرداخت ماهیانه حق بیمه را برای بازه طولانی‌مدتی ندارند.

معرفی بیمه مستمری تضمینی

بیمه مستمری تضمینی یکی از زیرشاخه‌های بیمه عمر و قراردادی است که بین شما به‌عنوان بیمه‌شونده و شرکت بیمه مورد نظرتان منعقد می‌شود. براساس این قرارداد، لازم است شما حق بیمه مشخصی را برای مدت زمان تعیین‌شده به بیمه‌گر بپردازید. پس از پرداخت کامل این حق بیمه، شما تحت پوشش بیمه مستمری تضمینی قرار می‌گیرید. به این ترتیب، در صورت رسیدن مبلغ پرداختی به حد نصاب و به‌شرط حیات می‌توانید حقوق مستمری دریافت کرده و از مزایای بازنشستگی برخوردار شوید. توجه داشته باشید، در صورت فوت بیمه‌گزار هم این مستمری به خانواده او پرداخت خواهد شد.

شرایط بیمه عمر مستمری تضمینی

  • لازم است تا ۲۰ درصد ضریب افزایش سالیانه حق بیمه را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید، این موضوع درباره سرمایه فوت هم صدق می‌کند.
  • در بیمه عمر مستمری تضمینی، پرداخت حق بیمه به‌صورت ماهیانه، دو ماهه، سه ماهه، شش ماهه، سالیانه و یک‌جا امکان‌پذیر است.
  • هر یک از شرکت‌های بیمه‌گر قوانین خاصی دارند و حداقل مبلغ حق بیمه را براساس همان قوانین تعیین می‌کنند. بنابراین، پرداخت مبالغ کم‌تر از میزان اعلام شده امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • قرار گرفتن تحت پوشش بیمه عمر مستمری تضمینی شرط سنی خاصی ندارد. بنابراین، در هر سنی که باشید می‌توانید این بیمه را خریداری کنید.
  • هر یک از شرکت‌های بیمه بسته به قوانین‌شان یک بازه ۱۰ تا ۳۰ ساله را برای پرداخت مستمری در نظر می‌گیرند.

بیمه مستمری تضمینی و تفاوت آن با سایر بیمه عمر

در رابطه با بیمه مستمری تضمینی و تفاوت آن با سایر بیمه عمر باید گفت که این بیمه‌ها تفاوت عمده‌ای با یکدیگر نداشته و در مجموع، مشابه هم عمل می‌کنند. منظور این است که همه این بیمه‌ها برای حمایت از شما در دوران بازنشستگی و از کارافتادگی طراحی شده‌اند. اما در این میان برخی تفاوت‌های جزیی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بیمه مستمری تضمینی یکی از زیرمجموعه‌های بیمه عمر است که با پرداخت هزینه‌ای اندک به آسایش دوران بازنشستگی شما کمک می‌کند. یعنی، وقتی قرارداد بیمه عمرتان را منعقد می‌کنید کافی است بیمه مستمری تضمینی را هم انتخاب کنید. سپس، علاوه بر حق بیمه عمر یک مبلغ اضافی هم می‌پردازید و در نهایت، پس از مدتی علاوه بر مزایای بیمه عمر می‌توانید از خدمات متنوع بیمه مستمری هم بهره‌مند شوید. خوب است بدانید، قوانین بیمه مستمری در مقایسه با دیگر انواع بیمه عمر چندان سخت‌گیرانه نیست.

اصلی‌ترین تفاوت بیمه مستمری تضمینی با دیگر انواع بیمه عمر این است که بیمه مستمری را می‌توانید به‌صورت کوتاه مدت بخرید. در حالی‌که این موضوع درباره سایر بیمه‌ها صدق نمی‌کند. کافی است چند سال حق بیمه خود را بپردازید تا پس از اتمام بازه زمانی تعیین شده مبالغ پرداختی را در قالب حقوق بازنشستگی یا حتی به‌صورت یک‌جا از شرکت بیمه دریافت کنید. خدای نکرده اگر فردی قبل از دریافت کامل این مبالغ فوت کند، مبلغ مستمری و حقوق بازنشستگی او به همسر یا فرزندان‌اش تعلق می‌گیرد.

ویژگی‌های بیمه مستمری تضمینی

در معرفی بیمه مستمری تضمینی لازم است ویژگی‌های آن را هم بررسی کنیم. این ویژگی‌ها را می‌توان به قرار زیر برشمرد:

  • بیمه مستمری تضمینی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است که پرداخت هزینه‌های زندگی را در دوران سالخوردگی و از کارافتادگی برایتان امکان‌پذیر می‌کند.
  • اگر بیمه‌گزار قبل از دریافت کامل مستمری فوت کند، باقی مبلغ به خانواده و نزدیکان درجه یک او پرداخت می‌شود.
  • بیمه مستمری تضمینی یک سرمایه‌گذاری مطمئن است که در صورت تمایل، می‌توانید آن را به‌صورت یک‌جا دریافت کنید.
  • مهم‌ترین ویژگی بیمه مستمری تضمینی این است که هر وقت بخواهید می‌توانید آن را بازخرید کنید.
  • با خرید بیمه مستمری تضمینی می‌توانید بدون نیاز به ضامن وام بگرید.
  • این بیمه معاف از مالیات است.

بیمه مستمری مشترک چیست؟

بیمه مستمری مشترک چیست
بیمه مستمری مشترک چیست و چه مزایایی دارد؟

بیمه مستمری مشترک عمر، همان‌طور که از اسم‌اش پیداست نوعی بیمه است که با پرداخت یک حق بیمه به دو نفر تعلق می‌گیرد. به موجب این طرح، شما یا یکی دیگر از عزیزان‌تان در قالب بیمه‌گزار این امکان را دارید که فرد مقابل را به‌عنوان ذینفع معرفی کنید. جالب است بدانید، هر یک از شما در زمان واحد می‌توانید ذینفع پرونده یکدیگر باشید. به این ترتیب، هر دوی شما می‌توانید از پوشش‌های فوت، نقص عضو یا هزینه پزشکی بر اثر حادثه، غرامت امراض خاص، معافیت از پرداخت حق بیمه و ازکارافتادگی کامل استفاده کنید. درضمن، با گذشت دو سال از پرداخت حق بیمه مستمری مشترک می‌توانید تقاضای دریافت وام بدهید.

بیمه مستمری ثابت و متغیر

بیمه مستمری ثابت به آن دسته از مستمری‌های ماهیانه یا سالیانه‌ای گفته می‌شود که با درصد ثابتی رشد می‌کنند یا میزان ثابتی دارند. یعنی، ممکن است مبلغ مستمری شما در دو ماه متوالی یکسان نباشد؛ اما با درصد ثابتی رشد کرده باشد. در چنین شرایطی، مستمری شما ثابت نام دارد.

در مقابل ، بیمه مستمری متغیر تابعی از میزان سودآوری شرکت بیمه‌گر در سرمایه‌گذاری‌هایی است که انجام داده است. پس مبلغ ماهیانه یا سالیانه بیمه مستمری متغیر به نتایج سرمایه‌گذاری بیمه‌گر بستگی دارد و از قبل مشخص نیست.

بیمه مستمری تامین اجتماعی

پس از معرفی بیمه مستمری تضمینی نوبت به بررسی بیمه مستمری تامین اجتماعی می‌رسد. بیمه مستمری تامین اجتماعی همان بیمه بازنشستگی است. به موجب این طرح، با گذشت ۳۰ سال از سابقه پرداخت حق بیمه شما می‌توانید از سازمان تامین اجتماعی مستمری بگیرید. البته، اگر در مشاغل سخت مشغول به‌کار هستید با ۲۰ سال پرداخت حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب در مشاغل سخت بدون توجه هیچ شرط سنی می‌توانید بازنشسته شوید.

این امر درباره خانم‌هایی که به انجام کارهای سخت مشغولند هم صدق می‌کند. این دسته از خانم‌ها حتی اگر هنوز به ۴۰ سالگی نرسیده باشند هم با داشتن ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه پیوسته می‌توانند بازنشسته شوند و مستمری دریافت کنند. از سوی دیگر، اگر ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید بدون در نظر گرفتن شرایط سنی بازنشسته می‌شوید و مستمری دریافت می‌کنید.

سوالات متداول

بهترین بیمه مستمری چیست؟

بیمه مستمری مادام‌العمر از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. در این طرح، شما به‌عنوان بیمه‌گزار به‌طور معمول از ۱۰ سال تا ۳۰ سال حق بیمه خود را به شرکت بیمه پرداخت می‌کنید. مدت زمان پرداخت حق بیمه به سن شما بستگی دارد. پس از اتمام این بازه زماین، شرکت بیمه موظف است تا پایان عمرتان وجه مستمری را به حساب‌تان واریز کند.

مزایای بیمه مستمری چیست؟

از مهم‌ترین مزایای بیمه مستمری عمر می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • سرمایه‌گذاری برای آینده
  • حمایت از خانواده در صورت فوت بیمه‌گزار
  • پوشش از کارافتادگی
  • امکان بازخرید بیمه در هر زمان
  • پوشش بخش قابل توجهی از هزینه‌های پزشکی و درمانی

مبلغ مستمری بیمه عمر چقدر است؟

مبلغ مستمری هر فرد بسته به سن، میزان حق بیمه پرداختی، تعداد سال‌های پرداخت، شرکت بیمه طرف قرارداد و مدت زمان دریافت مستمری متغیر خواهد بود. بنابراین، نمی‌توان مبلغ مشخصی را به‌عنوان مستمری بیمه عمر عنوان کرد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا