بیمه تأمین اجتماعی

هزینه سونوگرافی با بیمه تامین اجتماعی

مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟ شرایط دریافت هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی چیست؟ برای دریافت این کمک هزینه داشتن چه مدارکی الزامی است؟ در این مطلب، به همه این سوالات و دیگر پرسش‌های مرتبط پاسخ می‌دهیم.

سونوگرافی یکی از رایج‌ترین اقداماتی است که برای بررسی وضعیت اندام‌های داخلی بدن و تشخیص انواع بیماری‌ها تجویز می‌شود. با توجه به افزایش مداوم قیمت‌ها، بسیاری از افراد به سختی می‌توانند دستور پزشک معالج خود را اجرا کرده و سونوگرافی مورد نیازشان را انجام دهند. مشکل این‌جاست که با پشت گوش انداختن این کار احتمال پیشرفت بیماری‌های گوناگون در افراد بیش‌تر خواهد شد. این روند در طولانی مدت می‌تواند هزینه‌های بیش‌تر و پیچیده‌تری را به شرکت‌های بیمه و خانواده‌ها تحمیل کند. به همین دلیل است که بیمه تامین اجتماعی کمک هزینه‌ای را برای انجام سونوگرافی در نظر گرفته است. در این مقاله، ضمن بررسی مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی قصد داریم شما را با شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت این کمک هزینه آشنا کنیم. با ما در بیمیتو همراه باشید.

مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی

مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی
برای دریافت مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی لازم است از شرایط مورد نظر سازمان برخوردار باشید.

مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی برای پوشش دادن بخشی از هزینه‌های بیماران و بیمه‌شدگان این سازمان در نظر گرفته شده و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. نوع مرکز درمانی، نوع سونوگرافی و اندامی که باید وضعیت سلامت‌اش تشخیص داده شود از عوامل تعیین کننده در مبلغ نهایی سونوگرافی به حساب می‌آیند.

برای مثال، هزینه سونوگرافی سیاه و سفید رحم و تخمدان از روی شکم ارزان‌تر از سونوگرافی رنگی پستان به‌همراه فضاهای آگزیلاری با پروب مخصوص است. بنابراین، مبلغ کمک هزینه مورد اول هم کم‌تر از مورد دوم خواهد بود. گفتنی است، این کمک هزینه تنها شامل انجام سونوگرافی در مراکز طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی می‌شود. یعنی، اگر در مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی این کار را انجام دهید لازم است کل هزینه را شخصا بپردازید و هیچ کمک هزینه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد.

شرایط دریافت هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی

شرایط دریافت هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی از این قرار است:

  • برای بهره‌مندی از تسهیلات و مزایای بیمه تامین اجتماعی لازم است تحت پوشش این بیمه قرار داشته و حق بیمه خود را به‌طور منظم پرداخت کرده باشید. در صورت پرداخت نکردن حق بیمه در موعدهای مقرر، سازمان تامین اجتماعی هیچ مسئولیتی را در قبال پرداخت کمک هزینه‌های شما برعهده نخواهد داشت.
  • برای انجام سونوگرافی باید به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید. در صورت مراجعه به مراکز غیر طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی هیچ کمک هزینه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد.
  • لازم است مدارک مورد نیاز برای دریافت کمک هزینه سونوگرافی را تهیه و تکمیل کنید.

مدارک لازم برای دریافت هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی

مدارک لازم برای دریافت هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی عبارتند از:

  • نسخه پزشک در رابطه با تجویز سونوگرافی اندام مورد نظر
  • مدارک شناسایی بیمار مانند کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک مبنی بر پرداخت منظم حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی
  • مدارک مربوط به بستری شدن در بیمارستان در موارد سرپایی نبودن سونوگرافی
  • فیش پرداخت هزینه‌های درمان برای افرادی که بعد از پرداخت برای دریافت کمک هزینه سونوگرافی اقدام می‌کنند.

نحوه دریافت هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی

در مواردی ممکن است مبلغ سونوگرافی را شخصا پرداخت کرده و پس از انجام این کار برای دریافت کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید. در چنین شرایطی، لازم است به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر کارگزاری سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید. یادتان باشد، دریافت کمک هزینه سونوگرافی به روش غیر حضوری و با ثبت درخواست در سامانه تامین اجتماعی امکان‌پذیر نخواهد بود.

به این ترتیب، ابتدا باید از مطابقت شرایط و تکمیل مدارک مورد نیاز اطمینان یابید. سپس، با در دست داشتن کلیه مدارک مورد نیاز باید به یکی از دفاتر کارگزاری بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید. توجه داشته باشید، کارگزار بیمه تامین اجتماعی شخص یا موسسه‌ای است که برای انجام معاملات میان بیمه‌گزار و بیمه‌گر به‌عنوان واسطه عمل کرده و در مقابل انجام این کار مبلغی را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند.

از سوی دیگر، براساس قوانین شما می‌توانید همان ابتدا در محل مرکز درمانی طرف قرارداد با بیمه و در حین پرداخت صورتحساب سونوگرافی برای دریافت کمک هزینه اقدام کنید. در این صورت، مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی فورا از صورتحساب شما کسر می‌شود. طبیعتا مانده حساب را باید شخصا بپردازید.

بیمه تامین اجتماعی چقدر از هزینه سونوگرافی را پرداخت می کند؟

پیش‌تر هم گفتیم که کمک هزینه بیمه تامین اجتماعی برای انجام سونوگرافی رقم ثابتی نیست. بنابراین، درصد کمک هزینه بسته به نوع قرارداد مرکز درمانی با سازمان تامین اجتماعی،نوع سونوگرافی و همچنین، اندامی که وضعیت سلامت آن بررسی می‌شود متغیر خواهد بود.

باز هم تاکید می‌کنیم، برخلاف مراکز درمانی دولتی اگر سونوگرافی را در مراکز خصوصی و غیر طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی انجام دهید هیچ کمک هزینه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد. بنابراین، اگر می‌خواهید این مبلغ را دریافت کنید لازم است برای سونوگرافی به مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید.

مدت زمان پرداخت هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی

مدت لازم برای پرداخت هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی به پیگیری خود شما و زمانی بستگی دارد که برای انجام این کار اقدام می‌کنید. برای مثال، اگر در خود مرکز درمانی طرف قرارداد با بیمه و در حین پرداخت صورتحساب اقدام کنید، مبلغ کمک هزینه فورا از هزینه نهایی کسر می‌شود. بدیهی است که باید باقی مبلغ را شخصا بپردازید.

اما در صورتی که پس از پرداخت کل مبلغ و از طریق مراجعه به کارگزاری برای دریافت کمک هزینه سونوگرافی اقدام کنید، نمی‌توان زمان مشخصی را برای انجام این کار تعیین کرد. در چنین شرایطی، مدت زمان پرداخت هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی به عواملی مانند بازه زمانی مورد نیاز برای تکمیل مدارک، زمان مراجعه به کارگزاری بیمه، زمان مورد نیاز برای بررسی پرونده توسط کارشناسان بیمه، تایید نهایی و برخی عوامل دیگر بستگی دارد.

پیگیری هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی

پس از اطمینان از برخورداری شرایط دریافت مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی، تهیه مدارک مورد نیاز و مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاری بیمه تامین اجتماعی نوبت به پیگیری پرونده‌تان می‌رسد. تنها در صورت پیگیری مداوم می‌توانید از دریافت به‌موقع کمک هزینه سونوگرافی مطمئن شوید.

برای این منظور، لازم است در بازه‌های زمانی منظم به دفتر کارگزاری مورد نظرتان مراجعه کرده یا از طریق تماس تلفنی با آن‌ها در ارتباط باشید. بنابراین، پیگیری هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه امکان‌پذیر نخواهد بود.

درضمن، علاوه بر مراجعه حضوری و برقراری تماس تلفنی با دفتر کارگزاری شما می‌توانید از طریق بررسی شماره حساب معرفی شده به سازمان تامین اجتماعی هم روند واریز مبلغ کمک هزینه سونوگرافی را پیگیری کنید.

سوالات متداول

مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

مبلغ کمک هزینه سونوگرافی بیمه تامین اجتماعی رقم ثابتی نیست و به نوع قرارداد مرکز درمانی با سازمان تامین اجتماعی، نوع سونوگرافی و اندامی بستگی دارد که باید وضعیت سلامت آن از طریق سونوگرافی بررسی شود. توجه داشته باشید، روش و قیمت سونوگرافی و همچنین، مبلغ کمک هزینه بسته به نوع اندام‌ها متفاوت است.

منظور از نوع سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی یک روش تشخیصی است که با روش‌های مختلفی مانند سونوگرافی سیاه و سفید، سونوگرافی سه‌بعدی و سونوگرافی رنگی انجام می‌شود. دستگاه‌های مورد نیاز و هزینه لازم برای انجام هر یک از روش‌ها با دیگری متفاوت است. برای مثال، سونوگرافی سیاه و سفید از قدیمی‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید. در حالی‌که سونوگرافی رنگی و سه‌بعدی روش‌های جدیدتر و پر هزینه‌تری هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هشت =

دکمه بازگشت به بالا