اطلاعات بیمه ای

آیا غیبت در سابقه بیمه بازنشستگی تاثیری دارد؟

تاثیر غیبت غیرموجه بر بازنشستگی چیست؟ تاثیر غیبت در محل کار بر بیمه تامین اجتماعی چیست؟ معیار تشخیص غیبت غیر موجه در قانون کار چیست؟ در این مطلب، به همه این سوالات و پرسش‌های مشابه پاسخ می‌دهیم.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که به دلیل بیماری یا مشکلات خود و عزیزان‌تان چند روزی از محل کارتان غیبت کرده باشید. حالا، این سوال پیش می‌آید که تاثیر غیبت غیرموجه بر بازنشستگی چیست؟ آیا غیبت‌های پی‌درپی می‌توانند بر سابقه بیمه بازنشستگی شما تاثیر بگذارند؟ آیا راهی برای موجه کردن این غیبت‌ها وجود دارد؟ این مطلب را بخوانید تا جواب بسیاری از پرسش‌های خود را پیدا کنید.

معیار تشخیص غیبت غیر موجه در قانون کار چیست؟

فرض کنید شما به‌صورت رسمی در استخدام نهاد، سازمان یا شرکتی هستید. حالا تصور کنید تحت تاثیر شرایط پیچیده و مشکلات احتمالی بدون جلب موافقت کارفرما به مدت دو ماه از محل کارتان غایب بوده‌اید. در این صورت، احتمالا کارفرما برایتان غیبت رد می‌کند. در چنین موقعیتی، به‌شرط موجه بودن غیب‌تان طبق ماده ۶۵ قانون استخدام کشوری، ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری و ماده ۳۰ قانون تامین اجتماعی، شما می‌توانید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و شکایت خود را در دادگاه اداری این سازمان ثبت کنید.

اگر دادگاه عذر شما را موجه تشخیص دهد، برایتان رای برائت صادر خواهد شد. در نتیجه، شما باید به محل کارتان مراجعه کنید. به این ترتیب، طبق بند ۲۹ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارفرما موظف است تمام حقوق دوران غیبت را به شما پرداخت کرده و مدت زمان مربوطه را در سابقه بیمه‌تان به حساب آورد. در صورتی که پست سازمانی شما به شخص دیگری واگذار شده باشد، باید با شما مانند مستخدم آماده به خدمت  رفتار شود.

تاثیر غیبت غیرموجه بر بازنشستگی چیست؟

با وجود آن‌چه گفته شد اگر غیبت شما غیر موجه باشد، در زمان غیبت حق بیمه‌ شما پرداخت نمی‌شود. در این صورت، این دوره در سابقه کارتان هم منظور نخواهد شد. نهایتا اگر در طول ۳۰ سال کار دوره‌های غیبت‌تان طولانی باشد با کسر سنوات مواجه خواهید شد.

یعنی، پس از محاسبه سنوات‌ کاری شما ممکن است ببینید به‌جای ۳۰ سال تنها ۲۸ سال سابقه کار دارید. در چنین شرایطی، ممکن است با مراجعه به هیئت بدوی و پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه بتوانید با حقوق کامل بازنشسته شوید. در غیر این صورت، سابقه کارتان محاسبه شده و مستمری بازنشستگی شما متناسب با آن پرداخت خواهد شد.

تاثیر غیبت در محل کار بر بیمه تامین اجتماعی چیست؟

در مورد تاثیر غیبت در محل کار بر بیمه تامین اجتماعی هم اوضاع به همان منوال است که قبلا گفتیم. یعنی، اگر برایتان غیبت رد شود، به تعداد روزهای غیبت معمولا حق بیمه‌ای برای شما پرداخت نمی‌شود. منظور این است که حق بیمه شما ناقص پرداخت خواهد شد. به این ترتیب، سابقه بیمه شما هم ناقص خواهد بود. این امر طبیعتا بر دریافت حقوق بازنشستگی و محاسبه سابقه کارتان تاثیرگذار خواهد بود. با این حال، در زمینه استفاده از مزایا و خدمات درمانی و پزشکی مشکلی نخواهید داشت.

آیا بازنشستگی پیش از موعد امکان‌پذیر است؟

فرض کنید برای مدت ۲۵ سال حق بیمه خود را به‌طور منظم پرداخت کرده و تحت پوشش بیمه بوده‌اید و حالا دیگر علاقه‌ای به ادامه کار ندارید. در این صورت، می‌توانید تقاضای بازنشستگی کنید و بازنشسته شوید. اگر سازمان محل خدمت شما در این زمینه همکاری نمی‌کند می‌توانید شکایت رسمی خود را در دیوان عدالت اداری مطرح کنید.

غیبت در مشاغل سخت و زیان‌آور چه تاثیری در سابقه بیمه بازنشستگی دارد؟

در گذشته‌ای نه چندان دور، اگر شما مشمول بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور بودید در طول یک‌سال تنها می‌توانستید ۱۰ روز غیبت کنید. اما اگر غیبت شما حتی یک روز هم افزایش پیدا می‌کرد شرایط بازنشستگی‌تان از متوالی به متناوب تغییر می‌کرد.

یعنی، به‌جای ۲۰ سال سابقه کار متوالی باید با ۲۵ سال سابقه کار متناوب بازنشسته می‌شدید. طبیعتا این موضوع مشکلات زیادی را برای شما ایجاد می‌کرد. اما خوشبختانه در حال حاضر این قانون اصلاح شده و غیبت در این دسته از مشاغل از ۱۰ روز در طول یک سال به ۳۶۵ روز در طول ۲۰ سال خدمت افزایش پیدا کرده است.

بنابراین، اگر شما به‌عنوان متقاضی استفاده از مزایای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور در تمام سال‌های خدمتتان در مجموع به اندازه یک‌سال غیبت داشته باشید، شرایط بازنشستگی‌تان از حالت توالی خارج نمی‌شود و همچنان می‌توانید با ۲۰ سال سابقه کار متوالی بازنشسته شوید.

براساس قوانین، هر یک سال فعالیت در مشاغل سخت و زیان‌آور باید معادل ۱.۵ سال محاسبه شود. با این حال، طبق همین قانون افزایش ۱.۵ برابری سابقه کار فقط در شرایطی قابل اجراست که شما ۲۰ سال متوالی در یک کار سخت و زیان‌آور فعالیت داشته باشید. به همین دلیل در اغلب موارد، افراد تا رسیدن به سن بازنشستگی نمی‌توانند از مزایای این قانون بهره‌مند شوند.

خبر خوب این است که پس از تغییر این آیین‌نامه، شما با ۲۰ سال سابقه کار متوالی و حداکثر ۳۶۵ روز غیبت غیر موجه می‌توانید بازنشسته شوید. توجه داشته باشید، اگر تعداد غیبت غیرموجه شما در طول ۲۰ سال بیش‌تر از ۳۶۵ روز باشد، شرایط سابقه کارتان از متوالی به متناوب تغییر می‌کند. یعنی، برای بازنشسته شدن به‌جای ۲۰ سال به ۲۵ سال سابقه کار نیاز خواهید داشت. به عبارت دیگر حتی برای یک روز غیبت غیر موجه اضافه، ۵ سال جریمه خواهید شد.

ناقص واریز کردن حق بیمه توسط کارفرما چگونه می‌تواند بر بازنشستگی کارمندان آن شرکت تاثیر بگذارد؟

اگر کارفرمایی حق بیمه شما را ناقص واریز کند، سابقه بیمه شما هم به‌صورت ناقص ثبت خواهد شد. در چنین شرایطی، سابقه بیمه به مراتب کم‌تر از سوابق اصلی بوده و مستمری کم‌تری هم به شما تعلق خواهد گرفت.

به‌عنوان مثال، فرض کنید کارفرما در طول سال به‌اندازه یک سوم میزان عادی برای شما بیمه پرداخت می‌کند. در این صورت، پس از ۳۰ سال کار کردن شما تنها به‌اندازه ۱۰ سال سابقه بیمه خواهید داشت و به‌شرط بازنشستگی فقط ۱۰ روز حقوق را دریافت خواهید کرد.

برای جلوگیری از این مشکل، لازم است برای احقاق حق‌تان به دفاتر بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و درخواست بازرسی دهید. به این ترتیب، سوابق بیمه قبلی که ناقص واریز شده برای شما به‌طور کامل منظور خواهد شد.

تاثیر غیبت در بیمه بیکاری چیست؟ و تایید نشدن مرخصی استعلاجی چگونه می‌تواند در سابقه بیمه بازنشستگی تاثیرگذار باشد؟

حالا که تاثیر غیبت غیرموجه بر بازنشستگی را دانستید، لازم است با تاثیر غیبت در بیمه بیکاری هم آشنا شوید. براساس قانون کار، در صورتی که شما در هر نوبت به کم‌تر از ۷ روز استراحت نیاز داشته باشید یا تعداد روزهای مرخصی استعلاجی‌تان کم‌تر از ۱۵ روز در سال باشد، فقط به تایید پزشک معالج نیاز دارید. اما برای دریافت مرخصی استعلاجی بین ۱۵ تا ۶۰ روز حتما باید تاییدیه پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی را هم داشته باشید.

در شرایط حاد، اگر به بیش از ۶۰ روز استراحت نیاز داشته باشید باید نظر موافق شورای پزشکی تامین اجتماعی را جلب کرده و تاییدیه این شورا را دریافت کنید. در غیر این صورت، مرخصی استعلاجی شما تایید نشده و حاضر نشدن‌تان در محل کار به معنای غیبت خواهد بود.

طبیعتا، در مدت زمان غیبت‌ حق بیمه‌ای هم برایتان واریز نخواهد شد. این امر می‌تواند دریافت بیمه بیکاری و همچنین، سابقه بیمه بازنشستگی شما را دچار اختلال کند.به این صورت که مدت زمان غیبت شما از سوابق کاریتان کسر شده و مابقی روزها و ماه‌های کاری به‌عنوان سابقه برایتان منظور خواهد شد. این امر می‌تواند در تعیین مستمری بازنشستگی و حقوق بیکاری تاثیرگذار باشد و مبلغ نهایی را کاهش دهد.

با این حال، خوب است بدانید پرداخت حقوق در زمان مرخصی استعلاجی به عهده کارفرما نبوده و کارفرما حق مخالفت با مرخصی استعلاجی را ندارد. در نتیجه، برای گرفتن این نوع مرخصی و جلوگیری از ثبت غیبت لازم است از طریق سازمان تامین اجتماعی اقدام کنید. بنابراین، در صورت تایید پزشک معتمد یا شورای پزشکی تامین اجتماعی، شما نیازی به تایید کارفرما نخواهید داشت.

سوالات متداول

چگونه می‌توانیم راجع به حقوق مستمری خود اعتراض کنیم؟

اگر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی‌تان اشتباهی پیش آمده باشد با طرح شکایت و ارائه دادخواست به ویان عدالت اداری می‌توانید تقاضای بررسی مجدد بدهید.

آیا فرزند پسر پس از اتمام تحصیلات و در حین خدمت سربازی هم می‌تواند از حقوق بازنشستگی استفاده کند؟

خیر طبق قانون حمایت ازخانواده فرزند پسر تاپایان ادامه تحصیل و تا زمانی‌که درحال تحصیل است می‌تواند از حقوق مستمری بهره‌مند شود. بنابراین، در حین خدمت سربازی نمی‌تواند حقوق بازنشستگی را دریافت کند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا