اطلاعات بیمه ایبیمه تأمین اجتماعیدسته‌بندی نشده

بعد از تاهل برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن همسر چه باید کرد؟

چگونه همسر خود را بیمه تامین اجتماعی کنیم؟ در صورت از کارافتادگی ناشی از بیماری آیا می‌توان برای همسر بیمه دریافت کرد؟ در صورت شاغل نبودن همسر چطور؟ این مطلب را بخوانید تا جواب این سوالات و بسیاری از پرسش‌های مشابه را پیدا کنید.

در پاسخ افرادی که می‌پرسند: «چگونه همسر خود را بیمه تامین اجتماعی کنیم؟» باید گفت، انجام این کار اصلا دشوار نیست. بیمه تامین اجتماعی با هدف پشتیبانی از شاغلان، تامین آینده آن‌ها و پوشش دادن بخشی از هزینه‌های پزشکی خانواده‌ها پدید آمده است. بنابراین، طبیعتا پس از ازدواج قصد خواهید داشت همسرتان را هم تحت پوشش بیمه قرار دهید و از این طریق، آرامش بیش‌تری را تجربه کنید. با ما در بیمیتو همراه باشید تا روش انجام این کار را برایتان بگوییم.

چگونه همسر خود را بیمه تامین اجتماعی کنیم؟

چگونه همسر خود را بیمه تامین اجتماعی کنیم؟
برای آن‌که همسرتان را بیمه تامین اجتماعی کنید باید به یکی از دفاتر مراجعه کنید و پنج مرحله در بیمه تامین اجتماعی همسر را پشت سر بگذارید.

برای آن‌که همسرتان را تحت پوشش بیمه خودتان قرار دهید لازم است به سامانه تامین اجتماعی یا یکی از دفاتر رسمی بیمه مراجعه کنید و فرم درخواست بگیرید. سپس، باید این فرم را تکمیل و مدارک مورد نیاز را ضمیمه آن کرده و در سایت بارگذاری کنید. اگر هم طی مراجعه حضوری درخواست‌تان را ثبت کرده‌اید باید مدارک را همراه با فرم تحویل دفتر بیمه دهید.

روش آسان‌تر هم این است که اطلاعات شخصی همسرتان را به بخش منابع انسانی محل کارتان اعلام کرده و ادامه کار را به آن‌ها بسپارید. توجه داشته باشید، ممکن است همسرتان قبل از ازدواج دفترچه بیمه داشته و به واسطه شغل‌اش، پدرش یا به روش خویش‌فرما تحت پوشش بیمه بوده باشد.

در این‌صورت، ابتدا باید بیمه قبلی را باطل کرده و پس از آن برای دریافت بیمه‌نامه جدید اقدام کنید. ابطال بیمه پیشین فقط به بیمه درمانی مربوط می‌شود و سابقه بیمه همسرتان همچنان به قوت خودش باقی می‌ماند. پس از ارائه درخواست و مدارک مورد نیاز و بعد از سپری شدن کلیه مراحل، همسرتان تحت تکفل و تحت پوشش بیمه شما شده و از کلیه مزایا و خدمات آن بهره‌مند می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای بیمه کردن همسر

  • تکمیل فرم درخواست بیمه‌نامه
  • اصل کارت ملی و شناسنامه فرد بیمه‌گزار و همسرش (در صورت مراجعه حضوری)
  • کپی کارت ملی فرد بیمه‌گزار و همسرش
  • کپی صفحات اول و دوم و توضیحات (در صورت وجود توضیحات) شناسنامه فرد بیمه‌گزار و همسرش
  • یک قطعه عکس ۴*۳ پرسنلی همسر برای صدور دفترچه بیمه
  • اصل دفترچه بیمه فرد بیمه‌گزار

 

بیماری همسر من او را از کار انداخته است، آیا می‌تواند تامین اجتماعی دریافت کند؟

اگر همسرتان به دلیل بیماری از کارش اخراج شده است، از طریق سامانه تامین اجتماعی یا مراجعه حضوری به یکی از دفاتر این سازمان می‌تواند به‌عنوان بیمار ثبت‌نام کند. به این ترتیب، برای دریافت بیمه و استفاده از خدمات درمانی تا زمان بازگشت به سلامت کامل اقدام خواهد کرد. در واقع، سازمان تامین اجتماعی یک نهاد دولتی است که با هدف حمایت از افراد در تامین هزینه‌های درمانی راه‌اندازی شده است.

بنابراین، لازم است همسرتان مدارکی مانند گواهی‌ تولد، کارت ملی و شناسنامه خود را به‌همراه درخواست‌نامه مربوطه به یکی از دفاتر بیمه تامین اجتماعی ارائه دهد. و سپس، در صورت واجد شرایط بودن و پس از تعهد به پرداخت حق بیمه با موفقیت در سامانه تامین اجتماعی ثبت‌نام می‌کند. به این ترتیب، در صورت نیاز می‌تواند از خدمات بیمه بهره‌مند شود. طبیعتا، اگر همسرتان واجد شرایط نباشد و برای پرداخت حق بیمه متعهد نشود نمی‌تواند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد.

همسر من کار نمی‌کند، آیا می‌تواند تامین اجتماعی دریافت کند؟

به هر دلیل، ممکن است همسرتان شخصا دست از کار کشیده یا از شغل‌اش اخراج شده باشد. در این‌صورت، احتمالا به دنبال راهی هستید که بیمه او قطع نشود و همچنان بتواند از مزایا و خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند شود.

در چنین شرایطی، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به یکی از دفاتر معتبر تامین اجتماعی و ارائه مدارک مورد نیاز به‌عنوان فرد بیکار ثبت‌نام کند و همچنان از مزایا و خدمات بیمه بهره‌مند شود. البته، در این مرحله بهتر است با یک حسابدار ماهر هم مشورت کرده و از او مشاوره بگیرد.

کارفرمای همسرم تامین اجتماعی را پرداخت نمی‌کند، چه کار کنم؟

پرداخت نکردن حق بیمه توسط کارفرما موجب بیمه نشدن همسرتان می‌شود و احتمال بروز مشکلات آتی را برای کل خانواده افزایش می‌دهد. با وجود شرایط نابسامان اقتصادی، قرار نگرفتن تحت پوشش بیمه علاوه بر مبهم کردن آینده مالی خصوصا در دوران بازنشستگی احتمالا به ناتوانی شما در پرداخت هزینه‌های پزشکی خانواده دامن خواهد زد. بنابراین، لازم است با همسرتان مشورت کرده و در صورت امکان، طرح‌های خویش‌فرما را جایگزین کنید. اما اگر امکان انجام این کار وجود ندارد و کارفرمای او هم همچنان از پرداخت حق بیمه طفره می‌رود، لازم است با سازمان تامین اجتماعی تماس بگیرید و ضمن مطرح کردن مشکل از آن‌ها کمک بخواهید. خوب است بدانید، در صورت بیمه نشدن توسط کارفرما شما این حق را دارید که به مراجع قانونی مراجعه کرده و از او شکایت کنید. پیشنهاد می‌کنیم، قبل از انجام این کار با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید.

همسر من در شرایط استثنایی قرار دارد، آیا تامین اجتماعی دریافت می‌کند؟

اگر همسرتان به دلیل بیماری، ناتوانی، تصادف، سالخوردگی یا موارد دیگر در شرایط استثنایی قرار دارد، بهتر است تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد. برای این منظور، لازم است مستندات و گزارش‌های پزشکی را تهیه کنید که استثنایی بودن شرایط او را اثبات کنند. سپس، این مستندات و گزارش‌ها را به‌همراه مدارک شناسایی و برگه حساب بانکی همسرتان به کانون بیمه سازمان تامین اجتماعی ارائه دهید و تا تایید صحت شرایط و قرار گرفتن تحت پوشش بیمه منتظر بمانید.

برای همسرم که در خانه ماموریت دارد چگونه بیمه تامین اجتماعی دریافت کنیم؟

اگر همسرتان به دلیل ماموریت در منزل به‌سر می‌برد با انجام چند مرحله ساده می‌توانید برای‌اش تقاضای بیمه کنید. برای این منظور، ابتدا باید به یکی از دفاتر تنظیم مدارک تامین اجتماعی مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز مانند شناسنامه، کارت ملی، کپی کارت پایان خدمت و برخی موارد دیگر را به‌همراه کارمزد خدمات ارائه کنید. سپس، از شما خواسته می‌شود که فرم مربوطه را به‌صورت آنلاین یا حضوری تکمیل کنید.

در نهایت، کارشناسان مربوطه مدارک ارائه شده را بررسی می‌کنند. در صورت تایید، بیمه تامین اجتماعی برای همسرتان فعال شده و او تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. پس از تکمیل همه مراحل یاد شده، همسرتان می‌تواند از تمامی مزایا و خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شود. از این جمله، می‌توان به خدمات درمانی و حقوق بازنشستگی اشاره کرد. توجه داشته باشید، برای حفظ این نوع بیمه تامین اجتماعی لازم است حداقل هر سه ماه یک‌بار به دفتر تنظیم مدارک مراجعه کرده و وضعیت بیمه را بررسی کنید.

چگونه می‌توان برای همسر در نوبت معارضه تامین اجتماعی دریافت کرد؟

دریافت بیمه تامین اجتماعی برای همسرتان در نوبت معارضه، مستلزم آشنایی با قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی است. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به سامانه تامین و مطالعه شرایط و ضوابط دریافت بیمه برای همسر اطلاعات‌تان را در این زمینه تکمیل کنید. به این ترتیب، در رابطه با حداقل دوره بیمه، پرداخت حق بیمه و هزینه‌های دیگر آگاهی خواهید داشت. سپس، با همراه داشتن فرم تکمیل شده درخواست بیمه تامین اجتماعی برای همسرتان می‌توانید به یکی از دفاتر تامین اجتماعی مراجعه کرده و اطلاعات بیش‌تر را از آن‌جا دریافت کنید.

چگونه همسر خود را در بیمارستان تحت تکفل ثبت کنید؟

اگر همسرتان به خاطر بیماری یا در اثر بروز حادثه در بیمارستان بستری شده و می‌خواهید او را تحت تکفل خودتان قرار دهید لازم است به دفتر پذیرش بیمارستان مراجعه کنید و با در دست داشتن اوراق شناسایی، شماره بیمه، کارت بانکی و برخی مدارک دیگر مراحل ثبت را تکمیل کنید. همچننی، ممکن است لازم باشد تاریخچه پزشکی، جزئیات درمان و هزینه‌های مربوطه را هم با دقت در پرونده ثبت کنید. برای جمع‌آوری این اطلاعات احتمالا لازم است با بخش‌های مختلف بیمارستان و با اپراتورهای گوناگون تماس بگیرید.

پنج مرحله در بیمه تامین اجتماعی همسر

در جواب این پرسش که چگونه همسر خود را بیمه تامین اجتماعی کنیم؟ باید گفت، لازم است مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

ثبت‌نام به‌عنوان بیمه‌شونده

برای ثبت‌نام همسرتان به‌عنوان فرد بیمه‌شونده لازم است به سامانه تامین اجتماعی یا یکی از دفاتر این سازمان مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم درخواست، مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

پرداخت حق بیمه

پیش از پرداخت حق بیمه، لازم است از مبلغ آن اطمینان پیدا کنید. برای این منظور، بهتر است با دفتر بیمه تامین اجتماعی تماس بگیرید و نرخ بیمه را براساس دستمزد همسرتان محاسبه کنید. سپس، به‌سادگی می‌توانید به‌صورت آنلاین و به‌طور منظم مبلغ تعیین شده را پرداخت کنید.

ثبت تغییرات

با توجه به تغییر وضعیت تاهل همسرتان، لازم است این موضوع در مدارک مربوط به بیمه ثبت شده و مراحل مربوطه پشت سر گذاشته شود. اگر همسرتان پیش از این ازدواج دیگری داشته و به‌عنوان همسر فرد دیگری در اسناد بیمه ثبت شده لازم است مراتب را به سازمان بیمه اطلاع دهید تا نسبت به ابطال بیمه قبلی و ایجاد بیمه جدید اقدام کنند.

ثبت تاریخچه پزشکی

خدای نکرده ممکن است همسرتان با بیماری‌هایی مانند سرطان، ام اس، پارکینسون، بیماری‌های قلبی-عروقی و برخی موارد دیگر دست‌وپنجه نرم کند و نیاز به رسیدگی پزشکی داشته باشد. در این صورت، لازم است تاریخچه و مدارک پزشکی او را در اختیار بیمه تامین اجتماعی قرار دهید.

دریافت بیمه

اگر حق بیمه خود را به‌صورت ماهیانه و منظم پرداخت کرده باشید با پشت سر گذاشتن مراحل بالا می‌توانید بیمه همسرتان را دریافت کنید.

بیمه تامین اجتماعی برای همسران با اشتغال کوتاه مدت

افرادی که می‌پرسند: «چگونه همسر خود را بیمه تامین اجتماعی کنیم؟» ممکن است در رابطه با دریافت بیمه تامین اجتماعی برای همسران با اشتغال کوتاه مدت هم سوال داشته باشند. اگر همسرتان برای مدت کوتاهی شاغل بوده و مالیات پرداخت می‌کرده ممکن است بتواند از برخی از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شود. در چنین شرایطی، ابتدا لازم است میزان و نحوه محاسبه و پرداخت مالیات‌های او توسط سازمان بیمه بررسی و دسته‌بندی شود. در نهایت، اگر هیچ مشکل و مسئله قانونی وجود نداشته باشد و با نظر کارشناسان سازمان می‌تواند تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و از مزایا و خدمات آن بهره‌مند شود.

سوالات متداول

آیا همسرم می‌تواند از بیمه تامین اجتماعی من استفاده کند؟

بله. در شرایطی که شما شاغل باشید و کارفرمای مربوطه شما را بیمه کرده و سهم حق بیمه‌تان را به‌طور منظم پرداخت کند همسرتان هم می‌تواند از خدمات بیمه استفاده کند.

همسرم تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار است؛ در صورت پیدا کردن شغل و قرار گرفتن تحت پوشش بیمه کشوری آیا می‌تواند از هر دو بیمه مستمری بگیرد؟

خیر. در صورت پیدا کردن شغل و قرار گرفتن تحت پوشش بیمه کشوری باید نسبت به ابطال بیمه زنان خانه‌دار اقدام کند. انجام ندادن این کار تبعات قانونی دارد. بنابراین، لازم است به تامین اجتماعی اطلاع دهید تا بیمه درمانی همسرتان را حذف کند و فقط سابقه بدون بیمه درمان برای‌اش رد شود. در هر صورت، هر فردی فقط یک دفترچه درمانی می‌تواند داشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا