بیمه تأمین اجتماعی

هزینه چکاپ کامل با بیمه تامین اجتماعی

مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟ شرایط دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی چیست؟ مدارک لازم برای دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی کدام است؟ چگونه می‌توان این هزینه را دریافت کرد؟ در این مقاله به همه این پرسش‌ها و سوالات مرتبط پاسخ می‌دهیم.

چکاپ منظم و کامل یکی از بهترین روش‌های مراقبت از سلامت فردی است. با انجام این کار، شما می‌توانید اولین نشانه‌های انواع بیماری‌ها را در مناسب‌ترین زمان ممکن شناسایی کرده و برای درمان‌شان اقدام کنید. این روزها، انجام چکاپ کامل اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه متاسفانه آمار ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان، فشار خون و امراض قلبی به شکل قابل توجهی در سرتاسر دنیا افزایش پیدا کرده است. تشخیص به موقع و استفاده از روش‌های درمان مناسب، تنها راه مقابله با این بیماری‌های خطرناک است. با این حال به دلیل بالا بودن هزینه چکاپ کامل، ممکن است نتوانید این کار را به‌طور منظم و سالیانه انجام دهید. این‌جاست که بیمه تامین اجتماعی به کمک‌تان می‌آید. در این مطلب، ضمن بررسی مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی قصد داریم شما را با نحوه دریافت آن آشنا کنیم و اطلاعات کامل در این زمینه را با شما به‌اشتراک بگذاریم. با ما در بیمیتو همراه باشید.

مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

پیش از بررسی مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی، خوب است با مفهوم چکاپ کامل آشناتر شوید. منظور از چکاپ کامل انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌هایی است که میزان قند خون، کم خونی، کم کاری یا پرکاری تیروئید، سلامت کبد، سلامت کلیه‌ها و دیگر اندام‌های بدن‌تان را مشخص می‌کنند. اگر هر سال این آزمایش‌ها را انجام دهید، خیلی زود می‌توانید اولین نشانه‌های بروز بیماری‌های مختلف را تشخیص دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان آن‌ها اقدام کنید.

برای پوشش دادن بخشی از هزینه بالای چکاپ کامل و کمک به تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، بیمه تامین اجتماعی مبلغی را به‌عنوان کمک هزینه چکاپ کامل در نظر گرفته است. جالب است بدانید، انجام چکاپ کامل در مراکز درمانی و درمانگاه‌های متعلق به سازمان تامین اجتماعی کاملا رایگان است. یعنی، با مراجعه به این مراکز می‌توانید کلیه آزمایش‌های مورد نیاز را بدون پرداخت هزینه انجام دهید.

اما در مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی اوضاع کمی متفاوت است. در این مکان‌ها معمولا پکیج‌های مختلفی برای چکاپ تعریف شده‌اند و مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از این جمله می‌توان به نوع قرارداد مرکز درمانی با سازمان بیمه، نوع پکیج انتخابی شما و تعداد و نوع آزمایش‌های انجام شده اشاره کرد. با در نظر گرفتن هر یک از این عوامل، بیمه تامین اجتماعی درصدی از هزینه‌های مربوط به چکاپ را پوشش می‌دهد.

توجه داشته باشید، اگر برای انجام چکاپ کامل به‌صورت سرپایی به مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با تامین اجتماعی مراجعه کنید هیچ کمک هزینه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد. با این حال، در صورت بستری شدن در این مراکز و انجام چکاپ در طول مدت بستری باز هم مشمول دریافت درصدی به‌عنوان مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی خواهید شد.

شرایط دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

پس از بررسی مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی نوبت به آشنایی با شرایط دریافت این کمک هزینه می‌رسد. مهم‌ترین شرط برای دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی این است که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داشته و مبلغ حق بیمه خود را به‌طور منظم پرداخت کرده باشید. در غیر این صورت، طبیعتا نمی‌توانید از تسهیلاتی مانند دریافت کمک هزینه چکاپ کامل بهره‌مند شوید. در ادامه، شرایط بعدی دریافت این کمک هزینه را برایتان شرح می‌دهیم:

  • اگر برای چکاپ کامل به مراکز درمانی متعلق به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید باید پزشک متخصص همان مرکز برایتان انجام آزمایش‌ها را تجویز کند. تنها در این صورت، انجام این آزمایش‌ها برایتان رایگان خواهد بود.
  • اگر برای چکاپ کامل به مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید باید مدارک‌تان کامل باشد تا بتوانید درصدی از مبلغ را به‌عنوان کمک هزینه دریافت کنید.
  • همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، اگر برای انجام چکاپ کامل به‌صورت سرپایی به مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید هیچ کمک هزینه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد. با این حال، در صورت بستری شدن در این مراکز و تکمیل مدارک مورد نیاز می‌توانید درصدی از هزینه چکاپ کامل را از بیمه تامین اجتماعی دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

مدارک لازم برای دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی
برای دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی لازم است مدارک‌تان را تکمیل کنید.
  • برگه تجویز چکاپ کامل توسط پزشک سازمان تامین اجتماعی
  • مدارک شناسایی بیمار مانند کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک پرداخت منظم حق بیمه تامین اجتماعی
  • مدارک مربوط به بستری شدن بیمار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی
  • فیش پرداخت هزینه‌های درمان (برای متقاضیانی که پس از انجام چکاپ و تسویه حساب با مرکز درمانی می‌خواهند کمک هزینه دریافت کنند.)

نحوه دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

پس از تکمیل اطلاعات‌تان درباره شرایط، مدارک و مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی، خوب است درباره نحوه دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی هم بیش‌تر بدانید. توجه داشته باشید، دریافت این کمک هزینه تنها به‌صورت حضوری و از طریق مراجعه به دفاتر کارگزاری بیمه تامین اجتماعی امکان‌پذیر است.

بنابراین، ابتدا باید از داشتن شرایط و کامل بودن مدارک‌تان مطمئن شوید. سپس، به یکی از دفاتر بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و پس از پرداخت مبلغ کامزد نسبت به دریافت کمک هزینه چکاپ کامل اقدام کنید. براساس قرارداد سازمان تامین اجتماعی با مراکز درمانی، در خود درمانگاه یا بیمارستان و در زمان پرداخت صورتحساب مربوط به چکاپ می‌توانید برای دریافت این کمک هزینه اقدام کنید. در این صورت، مبلغ کمک هزینه از رقم فاکتور کسر می‌شود و شما فقط باید مابه‌التفاوت را پرداخت کنید.

بیمه تامین اجتماعی چقدر از هزینه چکاپ کامل را پرداخت می کند؟

کمک هزینه بیمه تامین اجتماعی برای چکاپ کامل بسته به نوع قرارداد مراکز درمانی با سازمان تامین اجتماعی، نوع پکیج انتخابی شما و تعداد و نوع آزمایش‌های انجام شده متفاوت است. بنابراین، نمی‌توان مبلغ ثابتی را به‌عنوان مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل مشخص کرد.

اما همان‌طور که قبلا هم گفتیم، انجام این کار در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های متعلق به سازمان تامین اجتماعی کاملا رایگان است. باز هم تاکید می‌کنیم، سازمان تامین اجتماعی برای انجام چکاپ سرپایی در مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با این سازمان هیچ کمک هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند.

مدت زمان پرداخت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

مدت زمان پرداخت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی به روند پیگیری شما، زمان تهیه و تکمیل مدارک، زمان مراجعه به دفاتر بیمه و بازه زمانی لازم برای بررسی پرونده توسط کارشناسان بستگی دارد. بنابراین، نمی‌توان مدت مشخصی را برای انجام این کار تعیین کرد. با این حال، براساس قرارداد سازمان تامین اجتماعی با مراکز درمانی طرف قرارداد اگر در حین پرداخت صورتحساب درمانگاه یا بیمارستان برای دریافت هزینه چکاپ کامل اقدام کنید، میزان کمک هزینه از مبلغ نهایی فاکتورتان کسر می‌شود. پس، این سریع‌ترین روشی است که می‌توانید کمک هزینه چکاپ کامل را از بیمه تامین اجتماعی دریافت کنید.

پیگیری هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

در این مطلب، برایتان از مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی و مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت آن گفتیم. همان‌طور که پیش‌تر هم یادآوری کردیم درخواست برای دریافت هزینه چکاپ کامل تنها به روش حضوری امکان‌پذیر است. بنابراین، پیگیری هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی هم فقط به‌صورت حضوری و از طریق مراجعه به دفاتر کارگزاری بیمه ممکن خواهد بود. البته، پس از ثبت درخواست و مراجعات اولیه از طریق تماس تلفنی هم می‌توانید روند رسیدگی به پرونده خود را دنبال کنید. درضمن، لازم است شماره حساب معرفی شده به بیمه تامین اجتماعی را هم به‌طور منظم کنترل کنید. به این ترتیب، می‌توانید از واریز وجه کمک هزینه چکاپ کامل به حساب‌تان اطمینان یابید.

سوالات متداول

 مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی در بیمارستان‌های خود این سازمان چقدر است؟

اگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داشته باشید و برای چکاپ کامل به مراکز درمانی خود سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید، بیمه شما کلیه هزینه‌های مربوط به چکاپ را پوشش می‌دهد. بنابراین، بدون پرداخت هزینه و به‌صورت کاملا رایگان می‌توانید در این مراکز وضعیت سلامت خود را بررسی کنید.

مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی به چه عواملی بستگی دارد؟

مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی عدد ثابتی نیست و به عواملی مانند نوع آزمایش‌های تجویز شده، نوع بیمه، نوع قرارداد آزمایشگاه با سازمان تامین اجتماعی و محل انجام آزمایش بستگی دارد.

آیا هزینه چکاپ در منزل با هزینه چکاپ در آزمایشگاه متفاوت است؟

نرخ تصویب شده برای انجام چکاپ در منزل درست مشابه همان مبلغی است که در مراکز درمانی باید بپردازید. البته، تنها تفاوت در این است که این مراکز بابت اعزام نیروی متخصص به منزل شما هزینه جداگانه‌ای را هم دریافت می‌کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا