بیمه تکمیلی درمان

پوشش بیمه‌ای خدمات روان درمانی

خدمات روانشناسی، خصوصا مراجعه به تراپیست برای بسیاری از افراد یک خدمت لوکس به‌نظر می‌رسد که لازم است توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های آن را داشته باشند. همین‌ موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد جامعه با‌وجوداینکه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند از دریافت این خدمات محروم بمانند. طبق آخرین آمار، بیش از 70% جامعه‌‌ی ایران توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های خدمات روان درمانی را ندارد. مشکلات تا زمانی ادامه پیدا می‌کنند که افراد به‌اجبار به روانپزشک مراجعه می‌کنند و به‌همین‌دلیل سرانه‌ی مصرف داروهای اعصاب و افسردگی افزایش یافته است. با‌توجه‌به اهمیت سلامت روان در جامعه، در این مقاله از بلاگ بیمیتو به بررسی بیمه خدمات روان درمانی و پوشش‌های آن می‌پردازیم.

بیمه خدمات روان درمانی چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین موانعی که سر راه دریافت خدمات روانشناسی و روان‌درمانی قرار دارد، هزینه ویزیت برای هر جلسه مشاوره است. دولت تعرفه‌ای مصوب برای متخصصان این حوزه تعیین کرده که به شرح زیر است.

–        تعرفه مصوب برای کارشناسان ارشد روانشناسی، 230.000 تومان؛

–        تعرفه مصوب برای دکتری روانشناسی، 270.000 تومان.

اما مشکل از آن‌جا شروع می‌شود که بسیاری از متخصصان حوزه روانشناسی این تعرفه‌ها را رعایت نمی‌کنند که خود عامل مهمی در خودداری مردم از مراجعه به آن‌ها خواهد بود. بیمه خدمات روان درمانی و روانشناسی خدمتی نوین است که می‌تواند بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های درمان را پوشش دهد.

پوشش‌های بیمه خدمات روان درمانی

بیمه خدمات روان درمانی در‌حال‌حاضر 2 پوشش کلی دارد که شامل ویزیت و خدمات درمانی هستند. این بیمه می‌تواند هزینه‌های ویزیت و خدمات درمانی را تا سقف مشخصی پوشش دهد. باتوجه‌به اینکه افراد در هر سنی از کودکی تا سالمندی ممکن است نیاز به خدمات روانشناسی و مشاوره داشته باشند، وجود این نوع بیمه در سبد بیمه‌ای خانوارهای ایرانی می‌تواند به تربیت فرزندانی سالم و داشتن جامعه‌ای سالم‌تر کمک کند.

لازم است بدانید که این طرح به تازگی اجرا شده و نیازمند بازبینی و اضافه شدن بخش‌های دیگر به‌عنوان پوشش‌های مختلف خواهد بود. در ابتدای مسیر افزودن این طرح به بیمه‌های پایه، بیمه‌ی سلامت اولین مجموعه‌ای بوده که این پوشش را در میان خدمات بیمه‌ای خود قرار داده است.

بیمه‌ی خدمات روان‌درمانی 2 گرایش اصلی روانشناسی را پوشش می‌دهد که شامل موارد زیر است.

–        روانشناسی بالینی؛

–        سلامت روان.

به‌مرور که این طرح کامل‌تر می‌شود، گرایش‌های دیگر نیز به بیمه خدمات روانشناسی اضافه خواهند شد.

خدمات درمانی تحت پوشش بیمه خدمات روان درمانی

همان‌طور که اشاره شد، این بیمه می‌تواند ویزیت و خدمات درمانی را پوشش دهد. در پوشش بیمه‌‌ی خدمات روانشناسی بیمه‌ی سلامت، خدمات تحت پوشش به 4 دسته‌ی اصلی زیر تقسیم می‌شوند.

–        روان‌درمانی فردی؛

–        خانواده‌ درمانی؛

–        گروه‌ درمانی؛

–        خدمات مشاوره.

در هر کدام از دسته خدمات، تنها افراد صلاحیت‌دار دارای مجوز می‌توانند برای درمان افراد اقدام کنند. این افراد شامل متخصصان زیر هستند.

–        روانپزشک؛

–        دکتری تخصصی روانشناسی بالینی؛

–        روانشناسی بالینی MD phd؛

–        دکتری روانشناسی سلامت.

خدمات درمانی که هر بیمه‌شده می‌تواند در 4 دسته‌ی اصلی دریافت کند به شرح زیر هستند.

–        اختلالات رشدی عصبی؛

–        کم‌توانی‌های ذهنی؛

–        اختلالات ارتباطی؛

–        طیف اختلال درخودماندگی؛

–        اختلال کم‌توجهی؛

–        اختلال یادگیری اختصاصی؛

–        اختلالات حرکتی؛

–        اختلالات تیک و اسکیزوفرنی؛

–        اختلالات روان‌پریشانه؛

–        اختلالات دوقطبی؛

–        اختلالات اضطرابی؛

–        اختلالات وسواسی؛

–        اختلالات استرس پس از سانحه؛

–        اختلالات تغذیه؛

–        اختلالات خواب؛

–        اختلالات عملکرد جنسی؛

–        اختلالات اعتیادی و سوءمصرف مواد؛

–        اختلالات شخصیت.

سهم پرداختی بیمه سلامت برای خدمات روانشناسی

سهم پرداختی بیمه سلامت برای خدمات روانشناسی در بیمه خدمات روان درمانی، معادل 70% از تعرفه دولتی است. از طرفی اگر بیمه‌شده مشمول کاهش فرانشیز حمایتی یا مزایای صندوق بیماری‌های خاص، نادر و صعب‌العلاج باشد، متناسب با بیماری، پوشش هزینه‌های خدمات درمانی او نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین 70% پوشش هزینه‌ها، حداقل درصدی است که از تعرفه دولتی خدمات دریافتی کسر خواهد شد.

چگونگی دریافت سهم پرداخت بیمه‌گر

بیمه خدمات روان درمانی به‌تازگی اجرا شده و به‌همین‌دلیل نیز ممکن است برخی از مراکز با شرکت‌های بیمه‌ قرارداد نداشته باشند. در این شرایط بیمه‌شده برای دریافت خدمات می‌تواند 2 کار انجام دهد.

مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه

اگر به مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه خدمات روانشناسی مراجعه کنید، هزینه‌های درمان به‌صورت مستقیم توسط بیمه پرداخت می‌شود.

مراجعه به دیگر مراکز درمانی

اگر مرکز درمانی که برای دریافت خدمات روانشناسی انتخاب کرده‌اید جزو مراکز درمانی طرف قرارداد با این بیمه نیست، نگران نباشید. تنها کافی است تمام هزینه را پرداخت کرده و سپس از پزشک خود یک گواهی دریافت کنید. گواهی باید نشان دهد که شما در تاریخی مشخص از آن مرکز، خدمات دریافت کرده‌اید و مبلغی مشخص پرداخت شده است. وقتی این گواهی را به شرکت بیمه ارائه دهید، 70% از مبلغ ویزیت و خدمات درمانی به شما پرداخت می‌شود.

بیمه خدمات روان درمانی با بیمیتو

سلامت روان افراد یک جامعه می‌تواند به‌شدت روی کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر بگذارد. وقتی رضایت شغلی نداریم یا از لحاظ مالی در شرایط بدی باشیم، آن را به اشکال مختلفی مانند پرخاشگری نشان می‌دهیم. این پرخاشگری حتی در میان نوجوانان نیز دیده می‌شود و این موضوع نگران‌کننده است چون آن‌ها آینده‌ی ایران هستند. زندگی پرتنش امروز تاثیر زیادی روی سلامت روان همه‌ی افراد جامعه دارد و ضرورت دریافت خدمات روانشناسی بیشتر احساس می‌شود. اکنون که بیمه خدمات روان درمانی به بیمه‌های پایه مانند بیمه‌ی سلامت اضافه شده، بهتر است از آن برای ارتقای کیفی زندگی خود استفاده کنید.

سوالات متداول

1-   بیمه خدمات روان درمانی چیست؟

بیمه‌ی خدمات روان‌درمانی خدمتی جدید است که برای پوشش هزینه‌های خدمات روانشناسی ارائه شده است.

2-   بیمه‌ی خدمات روان درمانی چقدر از هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهد؟

این بیمه 70% از هزینه‌های ویزیت و خدمات درمانی را پوشش خواهد داد. اگر فردی مشمول کاهش فرانشیز و یا مزایای صندوق‌های بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج و نادر باشد، متناسب با بیماری، پوشش خدمات افزایش پیدا می‌کند.

3-   خدمات بیمه‌ی روان درمانی چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

ویزیت و خدمات درمانی مانند روان‌درمانی فردی، خانواده‌ درمانی، گروه‌ درمانی و خدمات مشاوره از جمله خدمات درمانی تحت پوشش بیمه‌ی خدمات روان درمانی هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 16 =

دکمه بازگشت به بالا