بیمه تکمیلی درمان

آیا می‌شود در کنار بیمه سلامت بیمه تکمیلی هم بگیریم؟

تفاوت بیمه سلامت و بیمه تکمیلی از نظر پوشش‌ها چیست؟ آیا در کنار بیمه سلامت می‌توان بیمه تکمیلی هم گرفت؟ این مطلب را تا انتها بخوانید تا جواب این پرسش‌ها را پیدا کنید.

واقعیت این است که احتمال بیماری برای هر انسانی وجود دارد. با وجود هزینه‌های کمرشکن پزشکی، کافی است تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نباشید تا سرسام‌آور بودن قیمت داروها و انجام خدمات درمانی را با گوشت و پوست‌تان درک کنید. همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین وظایف بیمه پوشش دادن بخشی از مخارج درمانی است. اما سوال اینجاست که اگر بیمه تامین اجتماعی یا دیگر بیمه‌های پایه را نداشته باشید چطور باید این هزینه‌ها را پرداخت کنید؟ در جواب باید گفت، می‌توانید از بیمه سلامت استفاده کرده و با پرداخت حق بیمه اندکی از خدمات درمانی استفاده کنید. در این مطلب، قصد داریم تفاوت بیمه سلامت و بیمه تکمیلی از نظر پوشش‌ها را برایتان بگوییم. با ما در بیمیتو همراه باشید.

معرفی بیمه سلامت

معرفی بیمه سلامت
آیا می‌شود در کنار بیمه سلامت بیمه تکمیلی هم بگیریم؟ جواب این پرسش مثبت است.

پیش از بررسی تفاوت بیمه سلامت و بیمه تکمیلی از نظر پوشش‌ها لازم است با هر یک از این مفاهیم آشنا شوید. بیمه سلامت یا بیمه خدمات درمانی درست مانند بیمه تامین اجتماعی نوعی بیمه پایه است. با این تفاوت که فقط و فقط برای تامین بخشی از هزینه‌های پزشکی در نظر گرفته شده و کاربرد دیگری ندارد. یعنی، از خدمات بازنشستگی، بیکاری و از کارافتادگی برخوردار نیست. بنابراین، با قرار گرفتن تحت پوشش این بیمه نمی‌توانید انتظار دریافت حقوق بازنشستگی، بیکاری یا از کارافتادگی داشته باشید.

این بیمه درمانی مخصوص افرادی است که تحت پوشش هیچ بیمه دیگری قرار نگرفته‌اند. اگر شما هم جزو همین افراد هستید و در گروه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، کمیته امداد، ارتش و دیگر شرکت‌های بیمه نیستید با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانید بیمه سلامت را خریداری کنید. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، شما تا زمانی می‌توانید از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوید که هیچ بیمه دیگری نداشته باشید.

به‌عنوان مثال، فرض کنید در حال حاضر بیکار هستید و بیمه تامین اجتماعی ندارید. در چنین شرایطی، می‌توانید تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرید؛ اما به‌محض این‌که کار پیدا کردید و اسم‌تان در فهرست بیمه‌شدگان تامین اجتماعی رد شد، بلافاصله بیمه سلامت شما قطع می‌شود. اما اگر دفترچه بیمه سلامت‌تان همچنان اعتبار داشته باشد تا زمان انقضای آن همچنان می‌توانید از خدمات درمانی استفاده کنید.

معرفی بیمه درمان تکمیلی

بیمه درمان تکمیلی همان‌طور که از اسم‌اش پیداست یک بیمه مکمل است که برای جبران هزینه‌های کمرشکن درمان در نظر گرفته شده و بخش قابل توجهی از مخارج پزشکی را پوشش می‌دهد. اگر به‌صورت گروهی می‌خواهید بیمه درمان تکمیلی داشته باشید، ابتدا باید تحت پوشش یک بیمه پایه قرار بگیرید. اما آقایانی که به سن قانونی رسیده‌اند و 18 سال کامل دارند و همچنین، خانم‌هایی که سرپرست خانوار هستند برای خرید بیمه تکمیلی انفرادی نیازی به داشتن بیمه پایه ندارند. یعنی، به‌صورت تک نفره و بدون برخورداری از هیچ بیمه پایه‌ای می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند. از شناخته شده‌ترین بیمه‌های پایه می‌توان به بیمه تامین اجتماعی، بیمه ارتش و نیروهای مسلح، بیمه کمیته امداد یا حتی بیمه سلامت اشاره کرد. برای آگاهی کامل از شرایط و انواع بیمه‌های تکمیلی پیشنهاد می‌کنیم مطالب مربوط به بیمه درمان تکمیلی را بخوانید.

تفاوت بیمه سلامت و بیمه تکمیلی از نظر پوشش‌ها چیست؟

برای آشنایی با تفاوت بیمه سلامت و بیمه تکمیلی از نظر پوشش‌ها لازم است موارد تحت پوشش هر یک از این بیمه‌ها را به‌طور مجزا بررسی کنیم:

پوشش‌های بیمه سلامت

  • هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی مانند انواع آزمایش‌ها و تصویربرداری
  • هزینه تهیه دارو برای بیماران مبتلا به اوتیسم
  • هزینه‌های مربوط به درمان تعدادی از بیماری‌های خاص مانند پیوند کلیه، هموفیلی، ام اس، دیالیز و تالاسمی

پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی

  • هزینه‌های مربوط به عملیات پاراکلینیکی مانند سونوگرافی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی و بسیاری موارد دیگر
  • هزینه بستری در بیمارستان
  • هزینه شیمی‌درمانی
  • هزینه خدمات آزمایشگاهی مانند نوار قلب، رادیوگرافی، آزمایش خون و بسیاری موارد دیگر
  • هزینه‌های مربوط به عمل‌های سرپایی مانند بخیه زدن، گچ گرفتن و ختنه
  • هزینه‌های مربوط به جراحی چشم
  • هزینه عینک و سمعک
  • هزینه‌های دندانپزشکی به غیر از ایمپلنت، ارتودنسی، دندان مصنوعی و جراحی لثه
  • هزینه ویزیت دکتر، دارو و خدمات اورژانس
  • هزینه‌های مربوط به همراه برای بیماران زیر 7 سال و بالاتر از 70 سال
  • هزینه‌های مربوط به درمان ناباروری و نازایی
  • هزینه‌های مربوط به تهیه اروتز
  • هزینه مربوط به جبران خسارات ناشی از بالایای طبیعی

آیا می‌شود در کنار بیمه سلامت بیمه تکمیلی هم بگیریم؟

تا این‌جا با تفاوت بیمه سلامت و بیمه تکمیلی از نظر پوشش‌ها آشنا شدید. درضمن، برایتان گفتیم که بیمه سلامت نوعی بیمه پایه است. به‌علاوه، دانستید که شما در حالت غیر انفرادی لازم است تحت پوشش یک بیمه پایه باشید تا بتوانید بیمه درمان تکمیلی تهیه کنید. با توجه به همه این‌ها، می‌توان دریافت که در کنار بیمه سلامت می‌توانید از خدمات بیمه درمان تکمیلی هم بهره‌مند شوید. به این ترتیب، با کمک هر دو بیمه می‌توانید هزینه بیماری‌ها و خدمات پیشرفته‌تر و متنوع‌تری را پرداخت کنید. توجه داشته باشید، برای استفاده از خدمات بیمه تکمیلی باید حق بیمه مجزایی را به شرکت مربوطه پرداخت کنید. یعنی، در این‌جا علاوه بر هزینه مربوط به بیمه سلامت لازم است حق بیمه تکمیلی را هم بپردازید.

سوالات متداول

بیمه سلامت برای چه افرادی رایگان است؟

دهک‌های اول تا سوم به‌صورت کاملا رایگان می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار بگیرند. البته، دهک‌های چهارم تا ششم هم با هزینه اندک و پرداخت بخشی از حق بیمه می‌توانند از خدمات این بیمه پایه بهره‌مند شوند.

انواع بیمه سلامت چیست؟

بیمه سلامت انواع گوناگونی دارد که شامل بیمه سلامت همگانی، بیمه ایرانیان، بیمه صندوق بازنشستگی، بیمه روستاییان و عشایر، بیمه بیماری‌های خاص و بیمه خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان، طلاب، مددجویان بهزیستی و دانشجویان وزارت علوم و بهداشت می‌شود.

بیمه تکمیلی انفرادی چیست و شامل چه افرادی می‌شود؟

بیمه تکمیلی انفرادی همان‌طور که از اسم‌اش پیداست مخصوص افرادی است که می‌خواهند به‌صورت انفرادی و تک نفره تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند. در این شرایط، داشتن بیمه پایه الزامی نیست.

آیا هر شخصی می‌تواند بیش‌تر از یک بیمه تکمیلی داشته باشد؟

بله. براساس ماده 17 آیین‌نامه 99 شورای عالی بیمه هر شخصی می‌تواند تحت پوشش چند بیمه درمان تکمیلی قرار بگیرد و بسته به اولویت شخصی و به دلخواه از هر یک از آن‌ها استفاده کند.

چرا بهتر است در کنار بیمه سلامت، بیمه تکمیلی هم بخریم؟

بیمه سلامت یکی از بیمه‌های پایه است که خدمات زیادی را پوشش نمی‌دهد. با این حال، اغلب افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه دیگری نیستند ترجیح می‌دهند حداقل از خدمات محدود این بیمه بهره‌مند شوند. اما بیمه‌های تکمیلی طیف گسترده‌تری از هزینه‌های درمانی و پزشکی را جبران می‌کنند. در نتیجه، این دو بیمه در کنار یکدیگر می‌توانند بار سنگین پرداخت هزینه‌های درمانی را سبک‌تر کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا