دسته‌بندی نشده

خرید بیمه عمر به جای بیمه اجباری بیمه تامین اجتماعی

تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی چیست؟ کدام یک از آن‌ها پشتوانه مالی بهتری هستند؟ هر یک از آن‌ها چه مواردی را پوشش می‌دهند؟ در این مطلب، به این سوالات و برخی دیگر از پرسش‌های مشابه پاسخ می‌دهیم.

وقتی صحبت از بیمه‌های اجباری و خویش‌فرما به میان می‌آید، ممکن است با اسامی گوناگون و گیج‌کننده‌ای برخورد کنید. احتمالا شما هم درست مانند اغلب افراد با تفاوت‌های این بیمه‌ها آشنایی ندارید و نمی‌دانید کدام‌یک را به‌عنوان پشتوانه مالی خود انتخاب کنید. برای آن‌که تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی را بدانید، لازم است هر یک از این مفاهیم را به‌صورت جداگانه بشناسید. با ما در بیمیتو همراه باشید تا درباره این موضوع بیش‌تر صحبت کنیم.

بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر با اسامی گوناگونی مانند بیمه آتیه، بیمه زندگی و بیمه آینده‌ساز هم شناخته می‌شود. این بیمه اختیاری نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت است که می‌تواند مکمل بیمه تامین اجتماعی باشد. این بیمه توسط خود شما انتخاب شده و مبلغ ماهیانه آن هم تماما به‌وسیله خودتان پرداخت می‌شود.

بیمه زندگی در سرتاسر دنیا شناخته شده است و طرفداران زیادی دارد. بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان برای تامین سرمایه دوران بازنشستگی و از کارافتادگی، جبران برخی از هزینه‌ها در شرایط خاص و تامین آتیه خانواده در صورت وقوع حادثه برای سرپرست خانوار آن را انتخاب می‌کنند. بیمه عمر انواع مختلفی دارد و نرخ آن بسته به بعضی عوامل تعیین‌کننده متغیر است. برخورداری از مزایای بیمه آتیه از طریق عقد قرارداد با بیمه‌گر مربوطه، تعیین شرایط و نرخ بیمه و پرداخت منظم و ماهیانه آن برای مدت حداقل ۵ سال امکان‌پذیر خواهد بود.

یعنی، بعد از خرید بیمه عمر لازم است هر ماه مبلغ مشخصی را به شماره حساب اعلام شده از طرف شرکت بیمه واریز کنید. این کار باید حداقل برای ۵ سال ادامه داشته باشد. از سال پنجم به بعد، شما می‌توانید اصل سرمایه واریز شده و سود آن را به‌صورت یک‌جا یا در قالب مستمری ماهیانه دریافت کنید. طبیعتا هر چقدر مدت زمان سرمایه‌گذاری شما بیش‌تر باشد، در نهایت رقم بالاتری را دریافت خواهید کرد.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه تامین اجتماعی یک بیمه اجباری است که کلیه افراد شاغل را پوشش می‌دهد و حق بیمه آن توسط کارفرما و شما به‌صورت اشتراکی پرداخت می‌شود. براساس قوانین اداره کار، شما به‌محض اشتغال در یک مجموعه مشمول بیمه تامین اجتماعی می‌شوید و باید ۳۰ درصد از حقوق ماهیانه خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازید. البته، ۲۳ درصد از این مبلغ توسط کارفرما پرداخت شده و ۷ درصد آن هر ماه از دستمزد شما کسر می‌شود. تا زمانی‌که حق بیمه خود را به‌طور منظم بپردازید می‌توانید از خدمات درمانی و دیگر مزایای آن استفاده کنید. با گذشت ۳۰ سال از پرداخت حق بیمه، شما می‌توانید بازنشسته شوید و حقوق بازنشستگی دریافت کنید.

تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی

تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی 
تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی از نظر پوشش‌ها، مستمری و کمک هزینه‌هاست.
  • بیمه تامین اجتماعی یکی از بیمه‌های پایه اجباری بوده و با دریافت دفترچه خدمات درمانی همراه است. در حالی‌که، بیمه عمر کاملا اختیاری است و به‌عنوان مکملی برای بیمه پایه تامین اجتماعی به حساب می‌آید.
  • بیمه تامین اجتماعی بیش‌تر روی خدمات درمانی متمرکز است. در حالی‌که بیمه عمر در اصل، نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید و به‌طور عادی، برای کاهش هزینه‌های درمان کاربردی ندارد.
  • اگر پیش از مدت زمان تعیین‌شده برای بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی را فسخ کنید نمی‌توانید مبالغ پرداختی به‌عنوان حق بیمه را برداشت کنید. در حالی‌که، شما هر وقت که بخواهید می‌توانید قرارداد بیمه عمر را فسخ کرده و کل مبلغ پرداخت شده بابت آن را همراه با سود به‌طور یک‌جا دریافت کنید.
  • مبلغ ماهیانه بیمه عمر در ابتدای قرارداد توسط خود شما (بیمه‌گذار) و براساس شرایط مالی‌تان تعیین می‌شود. در حالی‌که، حق بیمه تامین اجتماعی معادل درصد مشخصی از حقوق است که توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص شده و به‌صورت اجباری از دستمزدتان کسر می‌شود.
  • مبالغ ماهیانه بیمه عمر به‌صورت تمام و کمال توسط خود شما پرداخت می‌شود. در حالی‌که، حق بیمه تامین اجتماعی به‌صورت اشتراکی توسط شما و کارفرمای‌ مربوطه پرداخت می‌شود.
  • برخلاف بیمه تامین اجتماعی، بیمه عمر معاف از مالیات است.
  • به مبالغ پرداختی بیمه تامین اجتماعی هیچ نوع سودی تعلق نمی‌گیرد. در حالی‌که، بیمه عمر به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و به اندوخته آن سود تعلق می‌گیرد.

تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی از نظر پوشش‌ها

  • بیمه عمر با برخورداری از سرمایه فوت مواردی مانند فوت عادی یا مرگ در اثر حادثه را پوشش داده و بسته به شرایط، تا ۲۵ برابر حق بیمه سالانه و ۳ برابر حق سرمایه را پرداخت می‌کند. در حالی‌که، بیمه تامین اجتماعی سرفصلی به‌نام سرمایه فوت ندارد. با وجود این، در صورت از دنیا رفتن بیمه‌گذار سازمان تامین اجتماعی تا ۳ برابر آخرین حقوق دریافتی او را به‌عنوان هزینه کفن و دفن پرداخت می‌کند. توجه داشته باشید که در بیمه عمر هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه‌گذار تعریف نشده است و تنها سرمایه اندوخته شده تا زمان مرگ در اختیار بازماندگان قرار می‌گیرد.
  • بیمه تامین اجتماعی برای از کارافتادگی شما هم سرفصل مشخصی دارد و در این شرایط، کمک هزینه‌ ماهیانه‌ای را به شما پرداخت می‌کند. در حالی‌که، بیمه عمر تنها می‌تواند کل مبلغ اندوخته شده را به‌همراه سودش در قالب مستمری به شما پرداخت کند.
  • با استناد به بیمه تامین اجتماعی هیچ وامی به شما تعلق نمی‌گیرد. در حالی‌که، اگر بیمه عمر داشته باشید بدون نیاز به ضامن می‌توانید تا ۹۰ درصد مبلغ ذخیره شده را وام بگیرید.
  • پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به مدت ۳۰ سال یا پس از رسیدن به سن ۶۰ سالگی با پوشش بازنشستگی همراه است. در حالی‌که، با پرداخت حق بیمه عمر برای ۵ سال می‌توانید کل سرمایه را به‌همراه سود دریافت کنید و لازم نیست مدت زیادی منتظر بمانید.
  • بیمه تامین اجتماعی با در اختیار قرار دادن دفترچه خدمات درمانی بخشی از هزینه‌های پزشکی شما را پوشش می‌دهد. در صورت مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی در مواردی می‌توانید روند درمان خود را نزدیک به رایگان انجام دهید. این در حالی است که بیمه عمر فقط در شرایط ویژه، خدمات پزشکی مربوط به بیماری‌های خاص را پوشش می‌دهد.

تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی از نظر مستمری

  • اگر خدای نکرده فرد بیمه‌گذار فوت کند، شما و دیگر بازماندگان با استناد به قوانین بیمه تامین اجتماعی می‌توانید مستمری دریافت کرده و از خدمات درمانی بهره‌مند شوید. در حالی‌که، پرداخت سرمایه بیمه عمر پس از فوت بیمه‌گذار می‌تواند به‌صورت یک‌جا یا در قالب مستمری انجام شود. توجه داشته باشید، مبلغ این سرمایه تنها به حساب افرادی واریز می‌شود که توسط شخص بیمه‌شونده در هنگام خرید بیمه به‌صورت رسمی معرفی شده باشند.
  • بیمه تامین اجتماعی برای مواقع بیکاری شما هم برنامه‌ریزی کرده و در چنین شرایطی، مستمری بیکاری را به حساب‌تان واریز می‌کند. در حالی‌که، بیمه عمر چنین سرفصلی ندارد.
  • اگر خدای نکرده در حین کار حادثه‌ای روی دهد و طی آن آسیب ببینید احتمالا به‌صورت موقتی و برای بازه محدودی نمی‌توانید فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه دهید. در چنین شرایطی، می‌توانید از بیمه تامین اجتماعی مستمری دریافت کنید. اما در بیمه عمر دریافت این مستمری تنها برای امراض خاص تعریف شده است.

تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی از نظر کمک‌هزینه‌ها

  • بیمه تامین اجتماعی برای دوران بارداری هم کمک‌هزینه‌ای را در نظر گرفته که به حساب‌تان واریز می‌شود. این در حالی است که بیمه عمر چنین خدماتی را ارائه نمی‌دهد.
  • پرداخت کمک هزینه ازدواج در هر دو بیمه عمر و تامین اجتماعی تعریف شده است. با این حال، دریافت این مبلغ از بیمه آتیه دشوارتر است.
  • با کمک هزینه خرید لوازم پزشکی بیمه تامین اجتماعی شما در صورت لزوم می‌توانید برخی از تجهیزات مورد نیازتان را خریداری کنید. در حالی‌که، بیمه عمر چنین کمک هزینه‌ای را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی

با توجه به آن‌چه گفتیم، هر یک از این بیمه‌ها کارایی خاص خودشان را دارند و هر یک در شرایط خاصی به کمک‌تان می‌آیند. اصلی‌ترین تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی این است که اولی، اختیاری و دومی، اجباری است. اگر می‌خواهید خیال‌تان را بابت آینده خود و عزیزان‌تان راحت کنید، پیشنهاد می‌کنیم بیمه عمر را هم به‌عنوان مکمل بیمه تامین اجتماعی انتخاب کرده و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید. در صورتی که همچنان ابهاماتی برایتان مطرح است، پرسش‌های خود را در بخش نظرات کاربران با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی از نظر پرداخت چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت این است که پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به‌صورت اشتراکی توسط کارفرما و بیمه‌گذار انجام می‌شود. در حالی‌که، مبلغ تعیین شده برای بیمه عمر باید تماما توسط شخص بیمه‌شونده پرداخت شود.

بیمه عمر کدام بیماری‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

بیماری‌های خاصی مانند سکته قلبی و مغزی، جراحی قلب باز، پیوند اعضا و اندام‌های اصلی و انواع سرطان از جمله امراض تحت پوشش بیمه عمر به حساب می‌آیند.

آیا برای دریافت سرمایه فوت لازم است گواهی انحصار وراثت بگیریم؟

خیر. بدون دریافت گواهی انحصار وراثت این مبلغ به افراد ذینفعی تعلق می‌گیرد که در هنگام خرید بیمه توسط بیمه‌شونده معرفی شده‌اند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا